Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, 2025, Том 25, вип. 2 (90)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, 2025, Том 25, вип. 2 (90) за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Методологічні підходи міждисиплінарної інтеграції анатомії та реабілітації з використанням сучасних імерсивних технологій(Полтавський державний медичний університет, 2025) Гринь, Володимир Григорович; Рябушко, Микола Миколайович; Петришин, Олександр Володимирович; Федорченко, Ігор Леонідович; Литовка, Володимир Вікторович; Кондратьєва, Єлизавета Олександрівна; Кривоніс, Анастасія Євгенівна; Філіпенко, Є. К.Вступ. Сучасна медична освіта, особливо при підготовці фахівців з фізичної терапії, ерготерапії та медицини, стикається з викликом подолання розриву між фундаментальними знаннями, зокрема з анатомії людини, та їх клінічним застосуванням. Традиційне викладання анатомії часто сприймається як ізольоване від практики, тоді як клінічні реабілітаційні дисципліни вимагають глибокого тривимірного розуміння будови тіла для ефективного виконання мануальних технік та кінезіологічного аналізу. Недостатня інтеграція та візуалізація ускладнюють формування клінічного та просторового мислення. Останні дослідження вказують на потенціал імерсивних технологій (віртуальної та доповненої реальності) для покращення засвоєння анатомії та моделювання клінічних сценаріїв, однак бракує апробованих методик їх комплексного застосування для міждисциплінарної інтеграції анатомії та реабілітації в українському освітньому просторі. Мета дослідження. Аналіз та апробація інтерактивної освітньої моделі, яка поєднує вивчення базових засад анатомії людини та прикладних методик фізичної реабілітації за допомогою імерсивних технологій, з метою формування просторового мислення, клінічних навичок та мотивації до навчання у здобувачів освіти ОПП «Фізична терапія, ерготерапія» та «Медицина». Матеріали та методи. Проведено педагогічний експеримент у форматі бінарного (міжкафедрального) практичного заняття для здобувачів освіти ОПП «Фізична терапія, ерготерапія» та «Медицина» Полтавського державного медичного університету. Застосовано інтерактивний мультимедійний комплекс «Оніко» та анатомічний атлас Visible Body для 3D-візуалізації структур опорно-рухового апарату та моделювання рухів. Практичне відпрацювання рухів і масажних технік відбувалося на реабілітаційній кушетці під керівництвом викладача кафедри фізичної та реабілітаційної медицини з паралельною візуалізацією задіяних структур на комплексі «Оніко». Використано методи: аналіз науково-педагогічної літератури, педагогічне спостереження, моделювання освітньої ситуації, самооцінка студентів, контентаналіз результатів заняття. Результати дослідження. Розроблено та впроваджено методичну модель інтегрованого заняття, що включає етапи 3D-візуалізації анатомічних структур, біомеханічного розбору рухів, живої демонстрації реабілітаційних технік (масаж, мобілізація) з синхронною імерсивною візуалізацією активних м’язів та суглобів. Застосування інтерактивного столу «Оніко» дозволило створити ефект «занурення», полегшивши розуміння просторового взаєморозташування м'язових шарів, фасцій, судинно-нервових пучків, особливо у складних ділянках (плечовий пояс, поперековий відділ). Студенти продемонстрували краще розуміння зв’язку між анатомічною структурою та її функцією в русі, що проявилося у більш свідомому виконанні мануальних прийомів та пальпації анатомічних орієнтирів під час роботи в малих групах. Відзначено високий рівень залученості та позитивну динаміку у формуванні просторового мислення. Висновки. Запропонована модель інтегрованого заняття з анатомії та фізичної реабілітації з використанням імерсивних технологій є ефективним інструментом формування клінічної компетентності. Поєднання 3Dвізуалізації, живої демонстрації та практичного відпрацювання сприяє глибокому розумінню функціональної анатомії, переносу базових знань у клінічний контекст, активізації мотивації та розвитку просторового мислення. Даний підхід має значний потенціал для впровадження в освітні програми підготовки фахівців галузі охорони здоров'я та відповідає сучасним освітнім трендам. Introduction. Modern medical education, especially the training of specialists in physical therapy, occupational therapy, and medicine, faces the challenge of bridging the gap between fundamental knowledge, particularly in human anatomy, and its clinical application. Traditional anatomy teaching is often perceived as standing apart of practice, whereas clinical rehabilitation disciplines require a deep three-dimensional understanding of the body structure for effective performing manual techniques and kinesiological analysis. Insufficient integration and visualization hinder the development of clinical and spatial reasoning. Recent studies indicate the potential of immersive technologies (virtual and augmented reality) to improve anatomy learning and clinical scenario simulation. However, there is a lack of validated methodologies for their comprehensive application in the interdisciplinary integration of anatomy and rehabilitation within the Ukrainian educational context. Aim. To analyze and validate an interactive educational model that integrates the study of fundamental human anatomy with applied physical rehabilitation techniques through immersive technologies, in order to enhance spatial thinking, clinical skills, and learning motivation among students whose major is Physical Therapy, Occupational Therapy, and Medicine. Materials and Methods. A pedagogical experiment was conducted in the form of a binary (interdepartmental) practical session for students enrolled in the “Physical Therapy, Occupational Therapy” and “Medicine” programs at Poltava State Medical University. The session employed the “Oniko” interactive multimedia complex and the Visible Body anatomical atlas to enable 3D visualization of the musculoskeletal system and simulate movements. Students performed practical exercises, including movement patterns and massage techniques, on a rehabilitation couch, under the supervision of an instructor from the Department of Physical and Rehabilitation Medicine. Simultaneously, anatomical structures involved in the exercises were visualized on the “Oniko” platform, enabling real-time anatomical referencing. The following methods were used: analysis of scientific and pedagogical literature, pedagogical observation, modeling of educational scenarios, student self-assessment, content analysis of session outcomes. Results. A methodological model for an integrated practical session was developed and successfully implemented. The session consisted of three key stages: 3D visualization of anatomical structures, biomechanical analysis of movement, live demonstration of rehabilitation techniques (e.g., massage, mobilization), supported by synchronous immersive visualization of the muscles and joints engaged during the activity. The use of the “Oniko” interactive table produced a strong immersion effect, enhancing comprehension of the spatial relationships among muscle layers, fasciae, and neurovascular structures—particularly in anatomically complex regions such as the shoulder girdle and lumbar spine. Students showed a marked improvement in understanding the link between structure and function in human movement, conscious performance of manual therapy techniques, accurate palpation of anatomical landmarks during small group activities. The sessions were characterized by high levels of engagement, and there was notable progress in the development of spatial thinking skills, as observed during both peer interactions and post-session reflections. Conclusion. The proposed model of an integrated anatomy and physical rehabilitation session using immersive technologies is an effective tool for developing clinical competence. The combination of 3D visualization, live demonstration, and practical application promotes a deep understanding of functional anatomy, transfers basic knowledge into a clinical context, enhances motivation, and develops spatial reasoning. This approach has significant potential for implementation in educational programs for healthcare professionals and aligns with modern educational trends.Документ Здоровий спосіб життя, як запорука здоров’я та успішного навчання під час війни у студентів медиків(Полтавський державний медичний університет, 2025) Приліпка, Катерина Олегівна; Prylipka, K. O.Вступ. Сьогодні проблеми формування здорового способу життя посідають провідне місце серед наукових досліджень. Погіршення загального стану здоров'я у молодих людей є причиною розвитку багатьох захворювань. Однією з причин погіршення рівня здоров'я вважають зниження рухової активності, невиконання регулярних дозованих фізичних навантажень, порушення режиму праці та відпочинку, а також нераціональне харчування, наявність шкідливих звичок. У нинішній час від загального стану здоров'я людини та використання фізичної активності у сферах життєдіяльності залежить успішність реалізації сучасної молоді. Мета роботи: проаналізувати особливості, а також складові впливу здорового способу життя на загальний стан здоров’я та успішність у студентів медиків. Результати та обговорення. Основні проблеми у забезпечення молоді охороною здоров'я набула державного рівня серед таких аспектів як: соціальні, психологічні, медичні, виховні програми, рекомендації, які створені державою та потребували ефективніших способів реалізації та внесення змін у відповідності сучасних умов життя. Маючи чітке розуміння, що поточний та майбутній стан здоров'я серед молоді залежить від способу життя на 50% за ВООЗ ( дані від 2018 року), необхідно детально дослідити спосіб життя. Складові здорового способу життя сформовані із різних елементів, які стосуються таких складових здоров'я, як : фізичний, психічний, соціальний та духовний стан. Одним із пріоритетних елементів здорового способу життя це – харчування, яке характеризується споживанням згідно фізіологічних норм: білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, макроелементів, а також мікроелементів у раціоні харчування; житлово-побутові умови: рівень комфортності та санітарно - гігієнічний стан; достатня рухова активність: заняття фізичною культурою, гімнастика і спорт, що у загальному сприяє покращенню стану здоров'я та активному довголіттю. Рівень здоров'я має чіткий зв'язок з процесом навчанням студентів. Розуміючи, що студенти медики ще не маючи достатніх знань та інформації, не можуть повноцінно піклуватися про своє здоров'я, тому важливо під час їхнього навчання подбати про те, щоб вони змогли здобути відповідні знання. Адже, сучасна освіта може надати багато наукової інформації, як піклуватися про власне і громадське здоров'я, а також дізнатися про складові здорового способу життя. Висновок: раціональне харчування включає в себе забезпечення людини необхідною кількістю: білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, макроелементів та мікроелементів, які забезпечують нормальне функціонування організму людини, а ще включає вживання доброякісної питної води, відповідно фізіологічних норм. Introduction. In contemporary scientific research, the promotion and development of a healthy lifestyle hold a leading position. The decline in the general health of young people is a key contributor to the emergence of various diseases. One of the primary causes of this decline is a decrease in physical activity, failure to engage in regular, moderate exercise, disruption of work-rest schedules, poor nutrition, and the presence of harmful habits. Today, the success of modern youth is closely linked to their overall health and the integration of physical activity into daily life. Regular physical activity plays a vital role in shaping a healthy lifestyle, enhancing intellectual performance, boosting creativity, and increasing physical endurance. According to experts, a healthy lifestyle is not predominantly determined by genetic factors but rather by an individual’s motivation and commitment to maintaining good health. This includes adopting behaviors that promote well-being, such as following the principles of rational, varied, and nutritious eating, engaging in sports to support health, and maintaining positive social behaviors. A healthy lifestyle is inherently linked to physical activity and comprises several essential components: a well-structured daily schedule, a balanced approach to work and rest, sufficient and restorative sleep, body strengthening (hardening), and the elimination of harmful habits. Objective: The study aims to analyze the features and components of a healthy lifestyle and its impact on the general health and academic success of medical students. Results and discussion. The main challenges in providing healthcare for youth have reached a national level, encompassing aspects such as social, psychological, medical, and educational programs. These statedeveloped recommendations require more effective implementation and adaptation to modern living conditions. According to the WHO (2018), it is understood that 50% of an individual’s health is determined by lifestyle, making it essential to study lifestyle factors in detail. A healthy lifestyle consists of various components related to physical, mental, social, and spiritual wellbeing. One of the key elements is nutrition, which involves consuming an appropriate balance of proteins, fats, carbohydrates, vitamins, and both macro and micronutrients. Other important factors include living conditions-such as comfort and sanitation-and sufficient physical activity, including exercise, gymnastics, and sports, all of which contribute to overall health and longevity. The level of health is closely linked to the academic process, particularly for medical students. Given that they often lack comprehensive knowledge about self-care, it is crucial during their studies to equip them with the necessary information. Modern education offers extensive scientific insight into personal and public health management, as well as the components of a healthy lifestyle. Motivating young people to adopt and promote a healthy lifestyle is equally important. An excellent example of this is a healthy diet, which is not only seen as a means to satisfy hunger but also as a fundamental element of a healthy lifestyle. Conclusion. Rational nutrition includes providing a person with the necessary amount of: proteins, fats, carbohydrates, vitamins, macroelements and microelements, which ensure the normal functioning of the human body, and also includes the use of good-quality drinking water, in accordance with physiological norms.Документ Побічна дія лікарських препаратів: стоматологічні аспекти(Полтавський державний медичний університет, 2025-05) Островська, Галина Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Луценко, Руслан Володимирович; Петрова, Тамара Аркадіївна; Ostrovska, H. Yu.; Sydorenko, A. H.; Chechotina, S. Yu.; Lutsenko, R. V.; Petrova, T. A.Побічна дія ліків – це комплекс медикаментозних синдромів або складне ятрогенне захворювання. Історія застосування лікарських засобів сягає виникнення людської цивілізації і відповідно негатив ний вплив певних ліків спостерігали як хворі, так і цілителі. Застосування лікарських препаратів у сучасній медицині перебуває на піку популярності, що сприяє виникненню різноманітних побічних реакцій, особливо за умови поліморбідності хворого. Кількість і якість препаратів, що призначає стоматолог та лікарі інших спеціальностей, може впливати на стан здоров’я порожнини рота. Ці зміни і прояви мають різноманітну клінічну картину і потребують постійного поглиблення знань щодо їх стоматологічного аспекту. У даній оглядовій статті будуть розглянуті найбільш поши рені прояви побічної дії ліків у порожнині рота при терапевтичній концентрації препаратів у плазмі крові. Провести аналіз сучасних зарубіжних та вітчизняних літературних джерел, щодо проявів по бічної дії лікарських препаратів у порожнині рота. Проведений аналіз літературних джерел показав різноманітність клінічних проявів побічної дії ліків у порожнині рота, тому лікар-стоматолог пови нен знати і приділяти увагу можливому впливу лікарських препаратів при діагностиці деструктив них і запальних процесів слизової оболонки порожнини рота, захворюваннях тканин пародонта, твердих тканин зуба та щелепно-лицевої ділянки в цілому. Визначення причинного фактору мож ливих проявів побічних ефектів лікарських засобів у порожнині рота потребує від лікаря збору ана мнезу, ретельного вивчення коморбідних станів у пацієнта та їх фармакотерапії, співпраці із про фільними фахівцями. Зростаюча кількість і частота призначень лікарських засобів зумовлюють актуальність щонайглибшої імплементації фармакологічних знань у клінічну практику й необхід ність їх постійного удосконалення. An adverse drug reaction is a complex phenomenon that may manifest as a drug-induced syndrome or as part of a broader iatrogenic condition. The use of medicinal substances dates back to the earliest stages of human civilization, and negative effects of certain treatments have long been observed by both patients and healers. In modern medicine, pharmacotherapy has reached an unprecedented level of use, which in turn has led to a growing number of adverse reactions, particularly in patients with comorbid conditions. The type and quantity of medications prescribed by dental doctors and other medical specialists can significantly influence oral health. These drug-related changes often present with diverse clinical manifestations, underscoring the need for continuous advancement in understanding their dental implications. Objective. This review article explores the most common manifestations of adverse drug reactions in the oral cavity that occur at therapeutic plasma concentrations of medications through the analysis of current foreign and domestic literature concerning the oral side effects of pharmacological agents. Results and conclusion. Literature analysis reveals a wide range of clinical manifestations of drug induced side effects in the oral cavity. Therefore, dental doctors must remain vigilant and consider the potential impact of medications when diagnosing destructive and inflammatory conditions of the oral mucosa, periodontal diseases, hard tissue lesions, and disorders affecting the maxillofacial region as a whole. Identifying the underlying cause of these manifestations requires thorough history-taking, careful assessment of the patient’s comorbidities and pharmacotherapy, and close collaboration with other healthcare specialists. Given the increasing number and frequency of prescribed medications, the integration of pharmacological knowledge into clinical dental practice is essential and must be continuously updated.