Наукові праці. Кафедра українознавства та гуманітарної підготовки
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Наукові праці. Кафедра українознавства та гуманітарної підготовки за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 553
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Тема дружби народів у ліриці Б.Олійника(1982-12) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаДосліджена тема дружби народів у творчості Б.Олійника в контексті ідейно-художніх шукань української поезії. Акцентовано увагу на оригінальності художніх засобів авторського стилю. Проаналізовано особливості ліро-епічної поезії Бориса Олійника, її народнопоетичні витоки, підкреслено гуманістичний пафос та актуальність.Документ "Стоїть на видноколі світла мати..." (Інтимна лірика Б. Олійника на уроці позакласного читання)(Київ : Радянська школа, 1983-05) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаВисвітлені жанрово-стилістичні особливості образу матері в поезії Бориса Олійника, змістові та методичні підходи до вивчення теми. Підкреслено концептуальність цього образу, його багатогранність. Завдяки своєму високому громадянському пафосу і філософській глибині образ матері у творчості Б.Олійника значно розширив можливості української лірики, яскраво виявив риси поетичного стилю митця, насамперед поєднавши народнопісенну образність із новітнім філософським осмисленням сутності буттяДокумент Вивчення поеми М. Т. Рильського "Слово про рідну матір"(Київ: Радянська школа, 1987-09) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаПроаналізована поема-сповідь, поема-клятва, поема-ораторія, поема-символ "Слово про рідну матір" Максима Тадейовича Рильського, її жанрово-стильові особливості, взаємодія епосу і лірики. Запропонована модель виразного читання концептуальних уривків поеми. Підкреслено, що саме палка експресія розвитку думок і вияву почуттів є основою ліричного начала поеми, рушійною силою сюжету і водночас зумовлює її епічний характер. У цьому специфіка жанру, діалектика взаємодії епічних і ліричних елементів у змістово-художній структурі "Слова про рідну матір" як поемиДокумент Т. Г. Шевченко у творчості Б. Олійника(Полтавська обласна організація товариства "Знання", 1989) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаОхарактеризовано своєрідність художнього стилю Б.Олійника в поетичному відтворенні величі Т.Г.Шевченка, його значення для України і всього людства. Окреслено проблеми, традиційні для художнього світу Б.Олійника, проаналізовано твори, де образ Т.Г.Шевченка став основою поетичного бачення і відтворення світуДокумент Гуманістичний пафос лірики М.Рильського останніх літ(Київ: Радянська школа, 1989-08) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаВисвітлені характерні риси "поетичної лабораторії" Максима Рильського завершального періоду творчості - "третього цвітіння". Підкреслено непересічне значення потужного гуманістичного пафосу збірок цього періоду, їхні змістове розмаїття і філософську глибину. Детально проаналізовані компоненти індивідуального авторського стилю, які забезпечують неминущу цінність лірики М.Т.Рильського періоду "третього цвітіння", виокремлені основні риси естетичного ідеалу поетаДокумент Образно-емоційна своєрідність пейзажної лірики Валер’яна Поліщука(Херсонський державний педагогічний інститут, 1990) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаВисвітлено риси образно-емоційної своєрідності пейзажної лірики В.Поліщука в контексті українського авангарду початку ХХ століття. Значною мірою основою ідейно-естетичної природи таланту В. Поліщука стало драматичне зіткнення двох традицій образно-емоційного світовідчуття і світовідтворення — класичної української та нової європейської. І водночас грандіозні соціально-політичні та науково-технічні катаклізми початку XX століття забезпечили значні зрушення в образно-емоційній структурі поетичного мислення багатьох молодих літераторів України, а пекуча потреба знайти художньо адекватні відповідники історичній правді в контексті епохи закономірно привели В. Поліщука, як і інших авангардистів, до неоднозначних, часом парадоксальних мистецьких теорій і абсолютно неординарної з точки зору української класичної традиції художньої практики.Документ Стихія українського етносу в поетиці авангарду (на матеріалі творчості Валер’яна Поліщука)(Республіканська асоціація українознавців, 1991) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаПідкреслено, що поетика українського авангарду з її найнесподіванішими глибинно-асоціативними виходами в науково-індустріальну атрибутику сучасності у творчості В.Поліщука мала яскраву національну етнічну основу. Генетично світовідчуття поета було закорінене в драматичне зіткнення двох традицій образно-емоційного світовідчуття - класичної української та нової європейськоїДокумент До питання діалектики конкретно-історичного і загальнолюдського у "Сонячних кларнетах" П.Тичини(Черкаський редакційно-видавничий відділ облпреси, 1991) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаУ ранній творчості П.Тичини гармонійне відчуття органічного єднання людського єства з матеріальною світобудовою завдяки винятковій ерудованості поета і його інтенсивній спразі шукань і естетичних відкриттів було щедро збагачене загальногуманістичною культурологічною традицією і ще не обтяжене трагічними конкретно-історичними рефлексіями. У статті на матеріалі відповідних поезій показано, як у процесі суспільно-історичних катаклізмів початку ХХ століття у світовідчутті та пошуках адекватного художнього відтворення правди епохи творчість П.Тичини неухильно почала піддаватися трансформаціям деформаційного характеру.Документ Проблема моральної цілісності особистості в ранній поезії П.Тичини(Управління народної освіти Чернігівського облвиконкому, 1991) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаВисвітлена проблема моральної цілісності ліричного героя в поезіях Павла Тичини раннього періоду творчості. Наголошено, що в процесі суспільно-історичних катаклізмів початку ХХ століття в первинній гармонійній цілісності ліричного героя поступово і невідворотно починають відбуватися дисонансні трансформації. Найочевидніше вони виявляються в процесі первісного художнього осмислення Тичиною революційного перевороту. Звернено увагу на беззаперечні поетичні свідчення болісних духовних пошуків митця в подоланні відчутної трагічної дисгармонії як у власному духовному світогляді, так і в моральній оцінці складних суспільно-історичних процесів (поезії Одчиняйте двері", "По хліб шла дитина", цикл "Скорбна мати", поезія природи)Документ Проблема духовності в оповіданні Григора Тютюнника "Син приїхав"(Луганський державний педагогічний інститут імені Т. Г. Шевченка, 1991) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаНа матеріалі аналізу новели Григора Тютюнника "Син приїхав" охарактеризовані визначальні риси художнього стилю письменника: психологічний реалізм, драматичний гуманізм, психологічний драматизм. Підкреслено, що мала проза Григора Тютюнника важко піддається традиційному проблемно-тематичному розмежуванню, бо зміст, внутрішня проблематика творчості видатного митця значно ширші за умовне поняття "тема села". Яких би зовнішніх, подієвих пластів не торкалося перо письменника, практично завжди його драматичний гуманізм проектується в площини морально-етичні, духовні. Зумовлений конкретними соціально-економічними чинниками прагматизм героїв новели "Син приїхав", який деформує духовні потенції та потреби особистості, майстерно втілений автором у надзвичайно функціональну систему художніх деталей різних категорій із глибоким асоціативним підтекстомДокумент Учение К. С.Станиславского и процесс вузовского изучения литературы(Полтавский государственный педагогический институт им.В .Г. Короленко, 1991) Лещенко, Татьяна Александровна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаОсвещены пути использования элементов театральной педагогики, в частности системы К.С. Станиславского, при изучении литературы в вузе (художественная правда, сопереживание, художественная деталь, двойное отражение). Подчеркивается, что творческое использование элементов театральной педагогики предоставляет преподавателю высшей школы широкие возможности для достижения высоких результатов в развитии образного мышления будущих филологов, глубокого проникновения в природу художественного творчестваДокумент Роль словообразовательных связей в дифференциации лексико-грамматических разрядов имен прилагательных(Полтавський національний педагогічний ун-т імені В. Г. Короленка, 1992) Козуб, Галина Николаевна; Козуб, Галина МиколаївнаДокумент Релігійні алегорії у поемі І. Драча "Чорнобильська мадонна"(Полтавський державний педагогічний інститут ім. В.Г.Короленка, 1992) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаРелігійна символіка, особливо біблійного походження, виконує в сучасній поезії одну з провідних функцій, виражаючи широке коло найактуальніших, найболючіших і найсокровенніших проблем цивілізованої людини. У творчому світі провідного українського поета І. Драча звернення до релігійних алегорій – не випадковість, не стилізація, не орнаментування на догоду тимчасовим кон'юнктурним міркуванням. Глибокий світ біблійної символіки відіграє перш за все роль того духовного орієнтира, до якого спрямовує свого сучасника поет у сповіданні на моральне очищення, повернення до цілющих джерел Добра, Віри, Надії, Любові. Поетові вдалося віднайти глибокі, трагічні за своєю суттю асоціативні зв'язки, що пронизують історичні пласти до загальнолюдських першооснов і дають змогу відчути драматичну долю людської цивілізації, яка сама себе знищує.Документ Структура лексико-семантического поля наименований частей целого в современном русском языке(Липецкий государственный педагогический институт, 1992) Глобина, Людмила Викторовна; Глобіна, Людмила ВікторівнаДаётся общая характеристика структуры лексико-семантического поля партитивной лексикиДокумент Вивчення лекcико-граматичних розрядів іменників у вузівському курсі морфології (на матеріалі субстантивів із значенням особи)(1992) Козуб, Галина МиколаївнаДокумент Наслідки республіканської олімпіади(Київ: Освіта, 1992-02) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Степаненко, Микола ІвановичВисвітлені результати республіканської студентської олімпіади з української мови і літератури. Проаналізовані успіхи і недоліки. Охарактеризовані змістовий і методичний аспекти проведення олімпіади, вказані переможціДокумент Б.О. Ларін і проблеми евфемізмів сучасності(КДПІ, 1993) Козуб, Галина МиколаївнаДокумент Виховний потенціал занять з української мови зі студентами 1 курсу(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 1993) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаПроцес інтенсивного становлення української державності, відродження історії, культури, духовних традицій України стає тим потужним соціально-історичним фактором, який поступово формує якісно новий комплекс вимог до фахівця з вищою освітою, зокрема лікаря. Виховний потенціал практично реалізується через широке застосування відповідно спрямованого дидактичного матеріалу, текстів для вдосконалення усного мовлення, в розмовних темах. Ефективним засобом залучення студентів до скарбів української духовності стало використання багатого традиціями історико-літературного краєзнавчого матеріалу. Крім уведення елементів краєзнавства в методичну систему навчальних занять із різних тем, широке застосування і високу ефективність мають навчальні екскурсії до краєзнавчого, художнього та літературно-меморіальних музеїв Полтави з наступним обговоренням експозицій і написанням творів.Документ О критериях выделения единиц лексико-семантического поля «Часть целого»(Липецкий государственный педагогический институт, 1993) Глобина, Людмила Викторовна; Глобіна, Людмила ВікторівнаРассматривается инвариантное значение идентификатора лексико-семантического поля партитивной лексикиДокумент Моральна цільність особистості в ранній поезії П.Тичини(Полтавський державний педагогічний інститут ім. В.Г.Короленка, 1993) Лещенко, Тетяна ОлександрівнаВисвітлено еволюцію моральної цільності ліричного героя на матеріалі збірок "Соняшні кларнети" , "Замість сонетів і октав" і циклу "Скорбна мати" Павла Тичини. Яскраві особистісні риси психічного складу й характеру: чутливість і тонкість сприймання навколишнього світу, висока одухотвореність, ліричність (у первісному значенні цього слова), гуманність, тонке відчуття органічного єднання людського єства з матеріальною світобудовою - послугували основою цілісного духовного світу поета і його ліричного героя вже у збірці "Сонячні кларнети". Безперечно, поціновуємо сьогодні це морально-громадянське кредо юного Тичини як певний прояв вікового максималізму, проте сумнівам не підлягає, що "битись без озброї" - то сутність розуміння митцем людських стосунків у світобудові Всесвіту. І сутність ця – глибоко гуманна.Та в процесі невблаганних суспільно-історичних катаклізмів початку XX століття поступово і невідворотно в цій гармонійній цілісності починають відбуватися дисонансі трансформації. Зростаючий дефіцит гуманізму непокоїть митця найбільше