Наукові праці. Кафедра українознавства та гуманітарної підготовки

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 579
  • Документ
    Organization of independent work of biology students in the process of studying the basics of higher school pedagogy
    (Полтавський національний педагогічний університет ім В. Г. Короленка, 2025) Shevchenko, О.; Leshchenko, Т.; Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна
    The organization of independent work of a student at the university is a complex process, which includes the formation of motivations for the professional position of the future specialist, the organic inclusion of independent work in the process of mastering the content of academic disciplines, as well as the integration of the student's independent work with the experience of using modern pedagogical technologies, the selection of forms of control over the results of independent work. The success of independent work primarily depends on the attitude of both the student and the teacher to co-creation, their ability to dialogue. Організація самостійної роботи студента в університеті – це складний процес, який включає формування мотивацій професійної позиції майбутнього спеціаліста, органічне включення самостійної роботи в процес засвоєння змісту навчальних дисциплін, а також інтеграцію самостійної роботи студента з досвідом використання сучасних педагогічних технологій, вибір форм контролю за результатами самостійної роботи. Успіх самостійної роботи насамперед залежить від ставлення як студента, так і викладача до співтворчості, їхньої здатності до діалогу.
  • Документ
    Особливості взаємодії модусів інформації в мультимодальному тексті
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Жовнір, Марина Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Zhovnir, M. M.; Leshchenko, T. O.
    У пропонованій праці акцентовано увагу на ідеї співіснування в мультимодальному тексті семіотично гетерогенних компонентів, cловесного й іконічного, а також досліджено функційну значущість інформаційних модусів для створення, цілісного сприйняття й коректної інтерпретації мультимодального продукту. У праці мультимодальні тексти подано синкретичними утворами, фактура яких складається з двох негомогенних частин, зокрема словесної і несловесної, тобто такої, що співвідноситься з наявними варіативними невербальними компонентами. Авторки зробили спробу розкрити специфіку співіснування і взаємодії модусів інформації мультимодального комплексу із акцентом на їхню роль у сприйманні й розкодуванні трансльованих у тексті імпліцитних / експліцитних смислів. Матеріалом для дослідження було обрано поштові марки, випущені після повномасштабного вторгнення росії на територію України. Марки, представлені у праці, були випущенні державамисоюзниками на знак солідарності з Україною та її народом і підтримки боротьби українців із агресором. Щоби підтвердити / спростувати міркування про значущість знаків обох семіотичних систем, різних модусів, для осягнення смислу представленої на марці інформації, було проведено експеримент, результати якого подано й детально проаналізовано у статті. Учасникам експерименту було запропоновано після безпосереднього візуального контакту з оригінальною маркою та її модифікованими, безсловесним / словесним варіантами відповісти на низку запитань, сформованих для оцінювання сприймання й розуміння смислу, трансльованого через мультимодальний текст. За результатами було підтверджено міркування про значущість синтезу словесних та іконічних елементів у семіотичному просторі поштових марок як зразків мультимодальних текстів, тобто візуально, структурно, сенсово і функційно довершених єдностей. The given paper focuses on combining semiotically heterogeneous components in a multimodal text in particular it shows connecting verbal and iconic elements within one paradigm. In addition, the article explores functional significance of information modes for the creation, holistic perception and correct interpretation of a multimodal product. Multimodal texts are interpreted and presented in the article as syncretic formations, texture of which consists of two inhomogeneous parts, specifically verbal and non-verbal, that is, one that correlates with the available variable non-verbal components. The authors made an attempt to reveal the specifics of the coexistence and interaction of the information modes of the multimodal complex with an emphasis on their role in the perception and decoding of implicit / explicit meanings transmitted in the text. Postage stamps issued after the full-scale Russian invasion of Ukraine were chosen as the material for the study. The stamps presented in the paper were issued by the allied states as a sign of solidarity with Ukraine and the Ukrainian people. It also demonstrates their support for the struggle of Ukrainians against the aggressor. To confirm or refute significance of signs of both semiotic systems and different modes, and for understanding meaning of the information presented on the particular stamp, an experiment was conducted. Basic results of the experiment have been presented and analyzed in detail. After direct visual contact with the original brand and its modified, wordless / verbal versions, the experiment participants had to answer several clear questions designed to assess the perception and understanding of the meaning conveyed through the multimodal text. The experiment has confirmed the assumption about the significance of the synthesis of verbal and iconic elements in the semiotic space of postage stamps as examples of multimodal texts defined as visually, structurally, sensibly, and functionally complete unities.
  • Документ
    Поштова марка як візуально-словесний мистецький літопис російсько-української війни
    (Мукачівський державний університет, 2025) Жовнір, Марина Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна
    Сьогочасна позамовна дійсність маркована розширенням алгоритму студіювання поняття «текст», зосібна його дослідженням із проєкцією на екстралігвальний вимір і розглядом у контексті галузей знань, які тісно межують із лінгвістичними парадигмами. За таких умов текстовий мультимодальний зразок перетворюється на інформаційний контент, візуально-словесний мистецький зразок, наділений потужним прагматичним потенціалом і покликаний імпліцитно / експліцитно впливати на реципієнта. Такий підхід уможливлює всебічний розгляд мультимодального тексту і як зразка мистецтва, і як способу відображення дійсності у свідомості особистості за допомогою узвичаєних знакових систем, зіставлення й порівняння процесу сприймання текстопростору, що складається з гомогенних і гетерогенних компонентів.
  • Документ
    Professional self-education of a teacher
    (Одеса : Видавництво «Молодий вчений», 2025) Leshchenko, T.; Shevchenko, O.; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шевченко, Олена Миколаївна
    Teachers are expected to demonstrate a high degree of professionalism, a unique individuality, and the capability to learn and competently implement novel experience in teaching, influencing the enhancement of the caliber of learning and the education of youth. Because of the constantly growing requirements on the character and professional preparation of instructors, the challenge of their ongoing professional self-improvement is becoming very pertinent.
  • Документ
    Психологічні маніпуляції у студентському середовищі
    (Полтавський національний педагогічний університ імені В. Г. Короленка, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Майстренко, М.
    Статтю присвячено дослідженню проявів маніпулювання у студентському середовищі та особливостей маніпулятивної поведінки.
  • Документ
    Інтерактивні стратегії навчання української мови іноземних здобувачів освіти
    (Львівський національний університет імені Івана Франка, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Shevchenko, O.; Leshchenko, T.
    У статті розглядається проблема формування мовної особистості іноземних студентів-медиків у контексті змін глобальної та національної освітніх систем. Наголошується на необхідності впровадження різноманітних педагогічно вмотивованих і раціональних інтерактивних стратегій у навчальний процес університету. У дослідженні визначено найпоширеніші інтерактивні стратегії навчання здобувачів освіти української мови як іноземної. Авторки розглядають їхні види й особливості застосування в навчальному процесі. Обговорюється питання застосування інтерактивних технологій як важливого елементу професійного розвитку. Розглянуто ключові питання, повʼязані з якістю підготовки іноземних здобувачів освіти до володіння українською мовою, підкреслено необхідність упровадження інтерактивних технологій у навчальний процес. Висвітлено шляхи підвищення ефективності традиційної системи викладання за допомогою впровадження нових підходів до методики проведення практичних занять. Рекомендовано оптимально поєднувати різноманітні інтерактивні методів навчання, що потребує зміни позиції викладачів і здобувачів освіти у навчальному процесі: викладач переходить із позиції транслятора готових знань на позицію організатора пізнавальної діяльності здобувачів освіти, а студенти стають рівноправними субʼєктами навчального процесу. Застосування інтерактивних стратегій насичує заняття з української мови як іноземної різноманітною цікавою інформацією; сприяє залученню іноземних студентів до різних видів діяльності; слугує продуктивній співпраці між тими, хто засвоює знання й ділиться ними; позитивно впливає на покращення комфорту в аудиторії, побудову чесних стосунків і посилює мотивацію іноземних здобувачів освіти до вивчення української мови як іноземної. Перевагою інтерактивних методів навчання є те, що вони спрямовують навчальний процес до реальної практичної діяльності майбутніх фахівців. Інтерактивні методи навчання покращують і оптимізують навчальний процес, допомагають здобувачам освіти вчитися формулювати й аргументовано обстоювати свої рішення, аналізувати й обговорювати отриману інформацію, ставати впевненими й самостійними. У дослідженні описано інтерактивні педагогічні технології, які застосовують викладачі, навчаючи іноземних здобувачів освіти української мови, і підкреслено, що викладач має не лише знати про інтерактивні педагогічні технології, а й уміти застосовувати їх на практиці. Необхідно, щоб цілі, зміст, формат і методи професійної підготовки майбутніх лікарів були зорієнтовані на використання інтерактивних педагогічних технологій у навчальному середовищі вищої медичної школи. У статті визначено, що інтерактивне навчання характеризується формуванням проблемних завдань, які уможливлюють обмін цікавими ідеями і знаннями, вироблення й обстоювання власної позиції в умовах взаємопідтримки. Упровадження інтерактивних технологій у викладання української мови як іноземної може задовольнити потреби сучасних студентів, підвищити рівень усвідомлення матеріалу і сприяти його засвоєнню. У роботі розглядаються питання використання таких методів навчання як метод проєктів, мозковий штурм, метод ситуацій, використання відеоматеріалів і віртуальних екскурсій. Наведено приклади відеоматеріалів і завдань до них, представлено віртуальну екскурсію і методичні прийоми роботи над нею. Інтерактивні стратегії навчання інноваційні й ефективні, сприяють забезпеченню доступності та гнучкості освітнього процесу, особливо в сучасних умовах цифрових трансформацій. /This article examines the problem of linguistic personality development of foreign medical students in the context of changing world and national educational systems. The need to introduce a variety of pedagogically motivated and rational interactive strategies into the university educational process is emphasized. The study presents and identifies the most common interactive strategies for teaching Ukrainian as a foreign language to students. The authors discuss their types and the characteristics of their application in the educational process. The issue of using interactive technologies as an important component of professional development is discussed. The main problems related to the quality of teaching of Ukrainian language acquisition by foreign students are considered and the need to introduce interactive technologies into the educational process is emphasized. Ways to increase the efficiency of the traditional system by introducing new approaches to the methodology of practical teaching are highlighted. The need for optimal use of various interactive teaching methods, which have brought about changes in the position of teachers and students in the educational process, is emphasized. Teachers have moved from the position of translators of preexisting knowledge to that of organizers of the cognitive activities of those seeking education, and those seeking education have become equal subjects of the educational process. The use of interactive strategies added a variety of interesting information to the teaching of Ukrainian as a foreign language, involved foreign seekers in a variety of activities, created the idea of cooperation among those who receive and share knowledge, improved comfort in the classroom, created sincere relationships, and increased the number of foreign. It has the positive effect of motivating seekers to learn Ukrainian as a foreign language. One of the main advantages of the interactive teaching method is that it brings the learning process closer to the actual practical activity of the future professional. The interactive teaching method contributes to the activation and optimization of the teaching process and helps seekers learn to solve problems, correctly formulate and defend their opinions, analyze and discuss the received information, become more confident and independent. The study describes interactive pedagogical technologies used by teachers when teaching foreign students the Ukrainian language and emphasizes that the teacher must not only know about interactive pedagogical technologies, but also be able to apply them in practice. It is necessary that the goals, content, format and methods of professional training of future doctors be oriented towards the use of interactive pedagogical technologies in the educational environment of a higher medical school. The article determines that interactive learning is characterized by the formulation of problem tasks that enable the exchange of interesting ideas and knowledge, the development and defense of one's own position in conditions of mutual support. The introduction of interactive technologies in teaching the Ukrainian language as a foreign language can meet the needs of modern students, increase the level of awareness of the material and promote its assimilation.
  • Документ
    Значення муралів у культурному просторі міста
    (Львів – Торунь : Liha-Pres, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна ; Шевченко, Олена Миколаївна
    Вуличне мистецтво зараховують до проявів арткультури ХХ–ХХІ століття. У наш час без розписів на стінах – графіті й муралів, що є невід'ємною складовою сучасного вуличного мистецтва, неможливо уявити будівлі великих міст. Найбільш прогресуючим напрямом вуличного мистецтва сучасної України можна назвати мурал‐арт. Тематичний і жанровий діапазон муралів досить різноманітний. В Україні мурали почали з'являтися на поч. 2000-х. Саме в цей час українці усвідомили, що вони мають бути серед європейських націй як важливий компонент сучасних змін світової спільноти. Особливий внесок у визнання України у світі муралісти зробили висвітлюючи соціальні та політичні питання, сучасну українську тематику, синтезуючи сучасне й сакраментальне мистецтво. Мета статті – з'ясувати роль муралів та їхнє суспільне значення в культурному просторі міста.
  • Документ
    Ефективність використання мобільних додатків для підтримки онлайн навчання
    (ГО «Інститут стратегій інноваційного розвитку і трансферу знань», Ізмаїльський державний гуманітарний університет, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Олянич, Валентина Володимирівна; Приймак, Віктор Миколайович
    Метою дослідження є вивчення ролі мобільних додатків у підтримці онлайн-навчання та їхнього впливу на продуктивність навчального процесу. Особливий акцент ставиться на необхідності детального аналізу можливостей цих додатків з метою покращення досвіду навчання. Методи. Для досягнення поставленої мети, дослідження включає аналіз сучасних мобільних додатків та їх можливостей, а також оцінку їх впливу на мотивацію здобувачів освіти та індивідуалізацію навчання. Зокрема, досліджується використання таких інструментів як Google Classroom, Microsoft Teams, Zoom, Kahoot! та інших, що дозволяють організувати освітній процес, створювати інтерактивні завдання та забезпечувати зворотний зв’язок. Оцінка їх функціональних можливостей дозволяє виявити як переваги, так і недоліки в контексті онлайн-освіти. Результати дослідження свідчать про те, що сучасні мобільні додатки сприяють підвищенню ефективності онлайн-навчання, надаючи можливості для персоналізованого підходу, взаємодії між учасниками навчального процесу та легкого доступу до матеріалів. Однак для забезпечення їх максимальної ефективності необхідно вдосконалити інтерфейси, зокрема інтегрувати адаптивні функції та гейміфікацію, що підвищать залученість здобувачів освіти. Висновки з дослідження вказують на необхідність продовження роботи над удосконаленням мобільних додатків для онлайн-освіти, орієнтуючись на зручність використання, персоналізацію освітнього досвіду та інтеграцію інноваційних технологій. Окрім того, важливими є навчання педагогів і забезпечення рівного доступу до цифрових технологій для всіх здобувачів освіти. Abstract: The aim of this research is to explore the role of mobile apps in facilitating online learning and their influence on the effectiveness of the educational process. Special focus is given to the necessity of a thorough analysis of these apps' features to enhance the learning experience. Methods. To achieve this goal, the study includes an analysis of modern mobile applications and their capabilities, as well as an assessment of their impact on the motivation of students and the ndividualization of learning. In particular, the use of such tools as Google Classroom, Microsoft Teams, Zoom, Kahoot! and others investigated, which allow organizing the educational process, creating interactive tasks and providing feedback. An assessment of their functional capabilities allows identifying both advantages and disadvantages in the context of online education. The results of the study indicate that modern mobile applications contribute to increasing the effectiveness of online learning, providing opportunities for a personalized approach, interaction between participants in the educational process and convenient access to materials. However, to ensure their maximum effectiveness, it is necessary to improve the interfaces, in particular, to integrate adaptive functions and gamification, which will increase the involvement of education seekers. The findings of the study indicate the need to continue working on improving mobile applications for online education, focusing on ease of use, personalization of the educational experience and integration of innovative technologies. In addition, it is important to train educators and ensure equal access to digital technologies for all education seekers.
  • Документ
    Застосування інтерактивних технологій у викладанні української мови як іноземної початкового рівня
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна
    У статті висвітлено деякі види технологічних інновацій, які використовують у навчанні іноземних здобувачів освіти української мови як іноземної початкового рівня. Авторки доводять, що інноваційні педагогічні технології вдосконалюють освітню систему; розглядають інноваційний процес, що складається з таких етапів: продукування ідей, їх практичний розвиток і використання їх на практиці. До інноваційної діяльності викладача належать креативність, відкритість до нових ідей і поглядів усіх учасників навчального процесу. Зроблено висновок про те, що застосування інтерактивних технологій у викладанні української мови як іноземної початкового рівня сприяє реалізації методів і засобів, які використовує викладач для поглиблення знань і мотивування іноземних здобувачів освіти до вивчення навчального предмета. The article examines some types of technological innovations used in teaching foreign students the Ukrainian language as a foreign language at the initial level. The authors convincingly prove that innovative pedagogical technologies improve the educational system. At the same time, they consider the innovative process, which consists of the following stages: the production of ideas, their practical development and their use in practice. The innovative activity of the teacher includes creativity, openness to new ideas and views of all participants in the educational process. It is concluded that the use of interactive technologies in the course of teaching the Ukrainian language as a foreign language at the initial level contributes to the implementation of methods and means used by the teacher to improve the knowledge and interest in studying the subject of foreign students.
  • Документ
    Перекази та легенди про походження назв урочищ Городнянщини (Чернігівська область)
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Юфименко, Вікторія Георгіївна; Курило, Валерія Олександрівна
    Мета роботи – розкрити значення назв урочищ у контексті їх походження й пояснень на основі місцевих усних переказів і легенд. Об’єкт дослідження – місцеві назви природних місцин і урочищ. Предмет дослідження – походження місцевих топонімів природних об’єктів. Джерельну базу дослідження становлять матеріали Городнянського історико-краєзнавчого музею, часописи другої половини XIX – початку XX століть, картографічні матеріали початку ХІХ – кінця ХХ століть, джерела Державного архіву Чернігівської області. Проаналізовано та систематизовано назви місцин і урочищ, наявних у межах колишнього Городнянського району. Визначено походження цих назв в історичному, краєзнавчому й етнографічному аспектах. Досліджено словотворення топонімів із урахуванням особливостей місцевих діалектів. Збережено наявні топоніми природних місцин і пов’язані з ними легенди й перекази як частину культурної народної спадщини.
  • Документ
    Дотримання внормованості складних терміноодиниць стоматологічного дискурсу в аспекті професійної компетентності
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Петрова, Поліна
    Стоматологи мають долучатися до стандартизації наукового фахового мовлення. І вченийтеоретик, і стоматолог-практик мусять добре орієнтуватися в парадигмі морфологічних і синтаксичних норм, прагнути до граматично правильних наукових текстів стоматологічного дискурсу. Серед стоматологічних термінів за частотністю і правописними вимогами особливо вирізняються складні терміноодиниці, чим і зумовлена актуальність дослідження. У статті проаналізовано правописні особливості складних іменників і прикметників – стоматологічних термінів. Унормованість наукового дискурсу, зокрема стоматологічного, – запорука продуктивної фахової комунікації, досконалого виконання функцій наукового тексту, необхідна передумова успішної реалізації функції української мови як державної. Навчання термінологічних норм у процесі опанування обов’язкового компонента «Українська мова (за професійним спрямуванням)» освітньо-професійної програми «Стоматологія» сприяє формуванню глибоких фахових компетентностей майбутніх лікарів і вчених-стоматологів.
  • Документ
    Викладання освітнього компонента «Українознавство» в медичних закладах вищої освіти як елемент виховання національної еліти
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Юфименко, Вікторія Георгіївна
    Мета статті – узагальнити питання аналізу української ментальності на загальнотеоретичному і практичному рівнях; виявити можливості й окреслити напрями виховання національної самоідентифікації майбутніх представників української еліти, зокрема лікарів; простежити зв’язок між українською ментальністю, спробами власного самовизначення здобувачів освіти й перспективами розвитку політичної, загальнокультурної, освітньої ситуації в Україні. Навчання студентів, майбутніх лікарів, на кафедрі українознавства та гуманітарної підготовки Полтавського державного медичного університету – це один зі шляхів, якими забезпечується успішне функціонування ступеневої підготовки й виховання спеціалістів, які не лише є фахівцями в галузі охорони здоров’я, а й мають національну самосвідомість. Авторки доводять, що одним із аспектів продуктивності такого навчання є вивчення курсу українознавства, зокрема української історії та ментальності.
  • Документ
    Особливості впровадження, перспективи утвердження й розвитку академічного письма в сучасних медичних закладах вищої освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шарбенко, Тетяна Вячеславівна; Юфименко, Вікторія Георгіївна; Шевченко, Олена Миколаївна; Жовнір, Марина Миколаївна
    Стаття висвітлює питання впровадження в навчальний процес академічного письма відповідно до викликів часу й активного входження до світової наукової спільноти. Проаналізовано особливості вивчення академічного письма в медичному університеті, окреслено перспективні напрями підвищення допрофесійної підготовки студентів, удосконалення системи науково-методичного забезпечення навчального процесу. Академічне письмо розглядається як процес створення й оприлюднення наукового тексту. Підкреслено, що написання наукового тексту передбачає насамперед вибір теми дослідження, доведення актуальності, новизни, значимості результатів, відповідної структури й продуктивних методів. Оприлюднення результатів потребує раціонального використання можливостей сучасних інформаційних технологій, а також безпосереднього ознайомлення з новими фактами.The article is devoted to the consideration of the issue of introducing academic writing into the educational process as a response to the challenges of the time and active entry into the world scientific community. The article analyzes the features of studying academic writing in medical universities, summarizes promising areas for improving pre-professional training of students, improving the system of scientific and methodological support of the educational process. Academic writing is considered as the process of creating and publishing a scientific text. It is emphasized that writing a scientific text involves, first of all, choosing a research topic, proving the relevance, novelty, significance of the results, an appropriate structure and appropriate methods. Publishing the results involves the rational use of the capabilities of modern information technologies, as well as directly familiarizing the scientific community with new facts.
  • Документ
    ВК «Українознавство»: експерименти із методичним інструментарієм
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Жовнір, Марина Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шарбенко, Тетяна Вячеславівна; Шевченко, Олена Миколаївна; Юфименко, Вікторія Георгіївна
    У праці розглянуто специфіку впровадження експериментального методичного інструментарію під час викладання навчальної дисципліни «Українознавство» в медичному закладі вищої освіти, окреслено й описано варіанти застосування інтерактивних методів і методик викладання. The given paper examines specifics of implementing experimental methodological tools during teaching the academic discipline «Ukrainian Studies» in a medical institution of higher education. It also outlines and describes in details appropriate options for using interactive methods and teaching techniques.
  • Документ
    Покращення медичної комунікації між медичними працівниками та пацієнтами
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Сітало, Вікторія; Пасько, Діана; Шевченко, Олена Миколаївна
    Робота спрямована на покращення медичної комунікації між медичними працівниками та пацієнтами. Дослідження є важливим питанням сьогодення, яке, безсумнівно, потребує детальної уваги. Серед ключових питань, які потребують вирішення, – використання медичної термінології з чіткими поясненнями для пацієнтів, зацікавленість лікарів у допомозі пацієнтам, а також розуміння важливості зворотного зв’язку для підвищення ефективності лікування.
  • Документ
    Особливості навчання наукового стилю мови на заняттях з УМІ в медичному ЗВО
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шевченко, Олена Миколаївна
    Автори розглядають особливості навчання наукового стилю мови на заняттях з УМІ в медичному ЗВО. Доведено, що виявлення лексичних ієрархій і розгляд взаємодії груп, що належать до цієї ієрархії, сприяє систематизації лексичних одиниць із навчальною метою і раціоналізації процесу навчання. Для практичної мети викладання української мови іноземним студентам знання того, як змінюються загальновживані слова, вкрай необхідні. У дослідженні зазначено, що викладання української мови як іноземної потребує вивчення загальновживаних слів, а додаткові значення цих слів можуть бути пов’язані зі спеціальними галузями. Ураховуючи цей фактор, можна уникнути фонологічних, орфографічних і граматичних труднощів у засвоєнні слів і зосередитися на вивченні функцій лексичних одиниць у науковій мові, тобто мові фахових галузей.
  • Документ
    Педагогічний складник у професійній підготовці майбутніх лікарів
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шарбенко, Тетяна Вячеславівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Юфименко, Вікторія Георгіївна
    В умовах реформування системи освіти у вищій медичній школі відбувається перехід до нової освітньої парадигми. Українська медична освіта усі зусилля спрямовує на якість підготовки майбутніх лікарів. Це потребує зміни методології організації навчального процесу у вищих медичних навчальних закладах. Авторки акцентують увагу на потребі з’ясування значення педагогічного складника у професійній підготовці майбутніх лікарів. Адже лікарі повинні у широкому контексті розглядати своїх пацієнтів, надавати не лише лікарняну допомогу, а й вміти проводити заходи із запобігання захворювань, надавати родинам консультації з догляду за хворими, проводити роботу з роз’яснювання свідомого ставлення до збереження здоров’я. Тому професійна освіта здобувачів вищих медичних навчальних закладів має передбачати відповідну педагогічну підготовку. Передумовою забезпечення цілеспрямованої орієнтації здобувачів медичної освіти на майбутню діяльність в умовах практичного використання теоретичних знань стає правильно організована грунтовна аудиторна підготовка студентів. Transition to a new educational paradigm is taking place in the context of reforming the education system in higher medical schools. In view of this, great attention needs to be paid to clarifying the importance of the pedagogical component in the professional training of future doctors. The authors focus on changing approaches to participation in modern practice of higher education. A prerequisite for ensuring the purposeful orientation of medical students to future activities in the context of practical use of theoretical knowledge is properly organized thorough classroom training of students.
  • Документ
    Індивідуально-психологічні особливості почуття гумору в професійній діяльності педагогічних працівників
    (2024) Шевченко, Олена Миколаївна; Сущенко, Л. А.
    Почуття гумору, поряд з іншими психологічними феноменами, забезпечує додатковий ресурс адаптації в соціальній середовищі, що змінюється.Почуття гумору виступає не лише особливим фільтром, що відбиває різноманітні події життя. Це почуття є зрілим захисним механізмом, що дозволяє ефективно пристосовуватися до ситуацій навколишньої дійсності, знімати напруженість у ситуаціях взаємодії та позитивно впливати на партнерів зі спілкування. Використання гумору у навчально-виховному процесі має принципове значення, адже мета сучасної освіти не лише в передаванні знань. Використання жартів дає змогу гідно виходити із складних ситуацій, уникати конфліктів, обговорювати протиріччя. Сміх демократизує педагогічне спілкування, впливає на всіх учасників освітнього процесу.
  • Документ
    Базові основи мобільного та інтернет-етикету в спілкуванні «викладач - здобувач освіти» під час дистанційного навчання
    (Запорізький державний медико-фармацевтичний університет, 2023) Юфименко, Вікторія Георгіївна; Курило, Валерія Олександрівна
    На досвіді дистанційного навчання в Полтавському державному медичному університеті на кафедрі українознавства та гуманітарної підготовки розкрито важливість дотримання етикету комунікації для якісного проведення освітнього процесу.
  • Документ
    Сучасні цифрові навчальні технології в підготовці фахівців медико-фармацевтичного профілю
    (Запорізький державний медико-фармацевтичний університет, 2023) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Юфименко, Вікторія Георгіївна
    На досвіді навчання в Полтавському державному медичному університеті на кафедрі українознавства та гуманітарної підготовки показано як використовуються цифрові технології навчання за допомогою ZOOM, CLASSROOM, з проведенням відеоконференцій, тестування студентів в режимі on-line з використанням Google-форми, платформи ПДМУ ePlato і eAristo.