Наукові праці. Кафедра українознавства та гуманітарної підготовки
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Інтерактивні стратегії навчання української мови іноземних здобувачів освіти(Львівський національний університет імені Івана Франка, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Shevchenko, Olena; Leshchenko, TetianaУ статті розглядається проблема формування мовної особистості іноземних студентів-медиків у контексті змін глобальної та національної освітніх систем. Наголошується на необхідності впровадження різноманітних педагогічно вмотивованих і раціональних інтерактивних стратегій у навчальний процес університету. У дослідженні визначено найпоширеніші інтерактивні стратегії навчання здобувачів освіти української мови як іноземної. Авторки розглядають їхні види й особливості застосування в навчальному процесі. Обговорюється питання застосування інтерактивних технологій як важливого елементу професійного розвитку. Розглянуто ключові питання, повʼязані з якістю підготовки іноземних здобувачів освіти до володіння українською мовою, підкреслено необхідність упровадження інтерактивних технологій у навчальний процес. Висвітлено шляхи підвищення ефективності традиційної системи викладання за допомогою впровадження нових підходів до методики проведення практичних занять. Рекомендовано оптимально поєднувати різноманітні інтерактивні методів навчання, що потребує зміни позиції викладачів і здобувачів освіти у навчальному процесі: викладач переходить із позиції транслятора готових знань на позицію організатора пізнавальної діяльності здобувачів освіти, а студенти стають рівноправними субʼєктами навчального процесу. Застосування інтерактивних стратегій насичує заняття з української мови як іноземної різноманітною цікавою інформацією; сприяє залученню іноземних студентів до різних видів діяльності; слугує продуктивній співпраці між тими, хто засвоює знання й ділиться ними; позитивно впливає на покращення комфорту в аудиторії, побудову чесних стосунків і посилює мотивацію іноземних здобувачів освіти до вивчення української мови як іноземної. Перевагою інтерактивних методів навчання є те, що вони спрямовують навчальний процес до реальної практичної діяльності майбутніх фахівців. Інтерактивні методи навчання покращують і оптимізують навчальний процес, допомагають здобувачам освіти вчитися формулювати й аргументовано обстоювати свої рішення, аналізувати й обговорювати отриману інформацію, ставати впевненими й самостійними. У дослідженні описано інтерактивні педагогічні технології, які застосовують викладачі, навчаючи іноземних здобувачів освіти української мови, і підкреслено, що викладач має не лише знати про інтерактивні педагогічні технології, а й уміти застосовувати їх на практиці. Необхідно, щоб цілі, зміст, формат і методи професійної підготовки майбутніх лікарів були зорієнтовані на використання інтерактивних педагогічних технологій у навчальному середовищі вищої медичної школи. У статті визначено, що інтерактивне навчання характеризується формуванням проблемних завдань, які уможливлюють обмін цікавими ідеями і знаннями, вироблення й обстоювання власної позиції в умовах взаємопідтримки. Упровадження інтерактивних технологій у викладання української мови як іноземної може задовольнити потреби сучасних студентів, підвищити рівень усвідомлення матеріалу і сприяти його засвоєнню. У роботі розглядаються питання використання таких методів навчання як метод проєктів, мозковий штурм, метод ситуацій, використання відеоматеріалів і віртуальних екскурсій. Наведено приклади відеоматеріалів і завдань до них, представлено віртуальну екскурсію і методичні прийоми роботи над нею. Інтерактивні стратегії навчання інноваційні й ефективні, сприяють забезпеченню доступності та гнучкості освітнього процесу, особливо в сучасних умовах цифрових трансформацій. /This article examines the problem of linguistic personality development of foreign medical students in the context of changing world and national educational systems. The need to introduce a variety of pedagogically motivated and rational interactive strategies into the university educational process is emphasized. The study presents and identifies the most common interactive strategies for teaching Ukrainian as a foreign language to students. The authors discuss their types and the characteristics of their application in the educational process. The issue of using interactive technologies as an important component of professional development is discussed. The main problems related to the quality of teaching of Ukrainian language acquisition by foreign students are considered and the need to introduce interactive technologies into the educational process is emphasized. Ways to increase the efficiency of the traditional system by introducing new approaches to the methodology of practical teaching are highlighted. The need for optimal use of various interactive teaching methods, which have brought about changes in the position of teachers and students in the educational process, is emphasized. Teachers have moved from the position of translators of preexisting knowledge to that of organizers of the cognitive activities of those seeking education, and those seeking education have become equal subjects of the educational process. The use of interactive strategies added a variety of interesting information to the teaching of Ukrainian as a foreign language, involved foreign seekers in a variety of activities, created the idea of cooperation among those who receive and share knowledge, improved comfort in the classroom, created sincere relationships, and increased the number of foreign. It has the positive effect of motivating seekers to learn Ukrainian as a foreign language. One of the main advantages of the interactive teaching method is that it brings the learning process closer to the actual practical activity of the future professional. The interactive teaching method contributes to the activation and optimization of the teaching process and helps seekers learn to solve problems, correctly formulate and defend their opinions, analyze and discuss the received information, become more confident and independent. The study describes interactive pedagogical technologies used by teachers when teaching foreign students the Ukrainian language and emphasizes that the teacher must not only know about interactive pedagogical technologies, but also be able to apply them in practice. It is necessary that the goals, content, format and methods of professional training of future doctors be oriented towards the use of interactive pedagogical technologies in the educational environment of a higher medical school. The article determines that interactive learning is characterized by the formulation of problem tasks that enable the exchange of interesting ideas and knowledge, the development and defense of one's own position in conditions of mutual support. The introduction of interactive technologies in teaching the Ukrainian language as a foreign language can meet the needs of modern students, increase the level of awareness of the material and promote its assimilation.Документ Значення муралів у культурному просторі міста(Львів – Торунь : Liha-Pres, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна ; Шевченко, Олена МиколаївнаВуличне мистецтво зараховують до проявів арткультури ХХ–ХХІ століття. У наш час без розписів на стінах – графіті й муралів, що є невід'ємною складовою сучасного вуличного мистецтва, неможливо уявити будівлі великих міст. Найбільш прогресуючим напрямом вуличного мистецтва сучасної України можна назвати мурал‐арт. Тематичний і жанровий діапазон муралів досить різноманітний. В Україні мурали почали з'являтися на поч. 2000-х. Саме в цей час українці усвідомили, що вони мають бути серед європейських націй як важливий компонент сучасних змін світової спільноти. Особливий внесок у визнання України у світі муралісти зробили висвітлюючи соціальні та політичні питання, сучасну українську тематику, синтезуючи сучасне й сакраментальне мистецтво. Мета статті – з'ясувати роль муралів та їхнє суспільне значення в культурному просторі міста.Документ Ефективність використання мобільних додатків для підтримки онлайн навчання(ГО «Інститут стратегій інноваційного розвитку і трансферу знань», Ізмаїльський державний гуманітарний університет, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Олянич, Валентина Володимирівна; Приймак, Віктор МиколайовичМетою дослідження є вивчення ролі мобільних додатків у підтримці онлайн-навчання та їхнього впливу на продуктивність навчального процесу. Особливий акцент ставиться на необхідності детального аналізу можливостей цих додатків з метою покращення досвіду навчання. Методи. Для досягнення поставленої мети, дослідження включає аналіз сучасних мобільних додатків та їх можливостей, а також оцінку їх впливу на мотивацію здобувачів освіти та індивідуалізацію навчання. Зокрема, досліджується використання таких інструментів як Google Classroom, Microsoft Teams, Zoom, Kahoot! та інших, що дозволяють організувати освітній процес, створювати інтерактивні завдання та забезпечувати зворотний зв’язок. Оцінка їх функціональних можливостей дозволяє виявити як переваги, так і недоліки в контексті онлайн-освіти. Результати дослідження свідчать про те, що сучасні мобільні додатки сприяють підвищенню ефективності онлайн-навчання, надаючи можливості для персоналізованого підходу, взаємодії між учасниками навчального процесу та легкого доступу до матеріалів. Однак для забезпечення їх максимальної ефективності необхідно вдосконалити інтерфейси, зокрема інтегрувати адаптивні функції та гейміфікацію, що підвищать залученість здобувачів освіти. Висновки з дослідження вказують на необхідність продовження роботи над удосконаленням мобільних додатків для онлайн-освіти, орієнтуючись на зручність використання, персоналізацію освітнього досвіду та інтеграцію інноваційних технологій. Окрім того, важливими є навчання педагогів і забезпечення рівного доступу до цифрових технологій для всіх здобувачів освіти. Abstract: The aim of this research is to explore the role of mobile apps in facilitating online learning and their influence on the effectiveness of the educational process. Special focus is given to the necessity of a thorough analysis of these apps' features to enhance the learning experience. Methods. To achieve this goal, the study includes an analysis of modern mobile applications and their capabilities, as well as an assessment of their impact on the motivation of students and the ndividualization of learning. In particular, the use of such tools as Google Classroom, Microsoft Teams, Zoom, Kahoot! and others investigated, which allow organizing the educational process, creating interactive tasks and providing feedback. An assessment of their functional capabilities allows identifying both advantages and disadvantages in the context of online education. The results of the study indicate that modern mobile applications contribute to increasing the effectiveness of online learning, providing opportunities for a personalized approach, interaction between participants in the educational process and convenient access to materials. However, to ensure their maximum effectiveness, it is necessary to improve the interfaces, in particular, to integrate adaptive functions and gamification, which will increase the involvement of education seekers. The findings of the study indicate the need to continue working on improving mobile applications for online education, focusing on ease of use, personalization of the educational experience and integration of innovative technologies. In addition, it is important to train educators and ensure equal access to digital technologies for all education seekers.Документ Застосування інтерактивних технологій у викладанні української мови як іноземної початкового рівня(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаУ статті висвітлено деякі види технологічних інновацій, які використовують у навчанні іноземних здобувачів освіти української мови як іноземної початкового рівня. Авторки доводять, що інноваційні педагогічні технології вдосконалюють освітню систему; розглядають інноваційний процес, що складається з таких етапів: продукування ідей, їх практичний розвиток і використання їх на практиці. До інноваційної діяльності викладача належать креативність, відкритість до нових ідей і поглядів усіх учасників навчального процесу. Зроблено висновок про те, що застосування інтерактивних технологій у викладанні української мови як іноземної початкового рівня сприяє реалізації методів і засобів, які використовує викладач для поглиблення знань і мотивування іноземних здобувачів освіти до вивчення навчального предмета. The article examines some types of technological innovations used in teaching foreign students the Ukrainian language as a foreign language at the initial level. The authors convincingly prove that innovative pedagogical technologies improve the educational system. At the same time, they consider the innovative process, which consists of the following stages: the production of ideas, their practical development and their use in practice. The innovative activity of the teacher includes creativity, openness to new ideas and views of all participants in the educational process. It is concluded that the use of interactive technologies in the course of teaching the Ukrainian language as a foreign language at the initial level contributes to the implementation of methods and means used by the teacher to improve the knowledge and interest in studying the subject of foreign students.Документ Перекази та легенди про походження назв урочищ Городнянщини (Чернігівська область)(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Юфименко, Вікторія Георгіївна; Курило, Валерія ОлександрівнаМета роботи – розкрити значення назв урочищ у контексті їх походження й пояснень на основі місцевих усних переказів і легенд. Об’єкт дослідження – місцеві назви природних місцин і урочищ. Предмет дослідження – походження місцевих топонімів природних об’єктів. Джерельну базу дослідження становлять матеріали Городнянського історико-краєзнавчого музею, часописи другої половини XIX – початку XX століть, картографічні матеріали початку ХІХ – кінця ХХ століть, джерела Державного архіву Чернігівської області. Проаналізовано та систематизовано назви місцин і урочищ, наявних у межах колишнього Городнянського району. Визначено походження цих назв в історичному, краєзнавчому й етнографічному аспектах. Досліджено словотворення топонімів із урахуванням особливостей місцевих діалектів. Збережено наявні топоніми природних місцин і пов’язані з ними легенди й перекази як частину культурної народної спадщини.Документ Дотримання внормованості складних терміноодиниць стоматологічного дискурсу в аспекті професійної компетентності(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Петрова, ПолінаСтоматологи мають долучатися до стандартизації наукового фахового мовлення. І вченийтеоретик, і стоматолог-практик мусять добре орієнтуватися в парадигмі морфологічних і синтаксичних норм, прагнути до граматично правильних наукових текстів стоматологічного дискурсу. Серед стоматологічних термінів за частотністю і правописними вимогами особливо вирізняються складні терміноодиниці, чим і зумовлена актуальність дослідження. У статті проаналізовано правописні особливості складних іменників і прикметників – стоматологічних термінів. Унормованість наукового дискурсу, зокрема стоматологічного, – запорука продуктивної фахової комунікації, досконалого виконання функцій наукового тексту, необхідна передумова успішної реалізації функції української мови як державної. Навчання термінологічних норм у процесі опанування обов’язкового компонента «Українська мова (за професійним спрямуванням)» освітньо-професійної програми «Стоматологія» сприяє формуванню глибоких фахових компетентностей майбутніх лікарів і вчених-стоматологів.Документ Викладання освітнього компонента «Українознавство» в медичних закладах вищої освіти як елемент виховання національної еліти(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Юфименко, Вікторія ГеоргіївнаМета статті – узагальнити питання аналізу української ментальності на загальнотеоретичному і практичному рівнях; виявити можливості й окреслити напрями виховання національної самоідентифікації майбутніх представників української еліти, зокрема лікарів; простежити зв’язок між українською ментальністю, спробами власного самовизначення здобувачів освіти й перспективами розвитку політичної, загальнокультурної, освітньої ситуації в Україні. Навчання студентів, майбутніх лікарів, на кафедрі українознавства та гуманітарної підготовки Полтавського державного медичного університету – це один зі шляхів, якими забезпечується успішне функціонування ступеневої підготовки й виховання спеціалістів, які не лише є фахівцями в галузі охорони здоров’я, а й мають національну самосвідомість. Авторки доводять, що одним із аспектів продуктивності такого навчання є вивчення курсу українознавства, зокрема української історії та ментальності.Документ Особливості впровадження, перспективи утвердження й розвитку академічного письма в сучасних медичних закладах вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шарбенко, Тетяна Вячеславівна; Юфименко, Вікторія Георгіївна; Шевченко, Олена Миколаївна; Жовнір, Марина МиколаївнаСтаття висвітлює питання впровадження в навчальний процес академічного письма відповідно до викликів часу й активного входження до світової наукової спільноти. Проаналізовано особливості вивчення академічного письма в медичному університеті, окреслено перспективні напрями підвищення допрофесійної підготовки студентів, удосконалення системи науково-методичного забезпечення навчального процесу. Академічне письмо розглядається як процес створення й оприлюднення наукового тексту. Підкреслено, що написання наукового тексту передбачає насамперед вибір теми дослідження, доведення актуальності, новизни, значимості результатів, відповідної структури й продуктивних методів. Оприлюднення результатів потребує раціонального використання можливостей сучасних інформаційних технологій, а також безпосереднього ознайомлення з новими фактами.The article is devoted to the consideration of the issue of introducing academic writing into the educational process as a response to the challenges of the time and active entry into the world scientific community. The article analyzes the features of studying academic writing in medical universities, summarizes promising areas for improving pre-professional training of students, improving the system of scientific and methodological support of the educational process. Academic writing is considered as the process of creating and publishing a scientific text. It is emphasized that writing a scientific text involves, first of all, choosing a research topic, proving the relevance, novelty, significance of the results, an appropriate structure and appropriate methods. Publishing the results involves the rational use of the capabilities of modern information technologies, as well as directly familiarizing the scientific community with new facts.Документ ВК «Українознавство»: експерименти із методичним інструментарієм(Полтавський державний медичний університет, 2025) Жовнір, Марина Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шарбенко, Тетяна Вячеславівна; Шевченко, Олена Миколаївна; Юфименко, Вікторія ГеоргіївнаУ праці розглянуто специфіку впровадження експериментального методичного інструментарію під час викладання навчальної дисципліни «Українознавство» в медичному закладі вищої освіти, окреслено й описано варіанти застосування інтерактивних методів і методик викладання. The given paper examines specifics of implementing experimental methodological tools during teaching the academic discipline «Ukrainian Studies» in a medical institution of higher education. It also outlines and describes in details appropriate options for using interactive methods and teaching techniques.Документ Покращення медичної комунікації між медичними працівниками та пацієнтами(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Сітало, Вікторія; Пасько, Діана; Шевченко, Олена МиколаївнаРобота спрямована на покращення медичної комунікації між медичними працівниками та пацієнтами. Дослідження є важливим питанням сьогодення, яке, безсумнівно, потребує детальної уваги. Серед ключових питань, які потребують вирішення, – використання медичної термінології з чіткими поясненнями для пацієнтів, зацікавленість лікарів у допомозі пацієнтам, а також розуміння важливості зворотного зв’язку для підвищення ефективності лікування.Документ Особливості навчання наукового стилю мови на заняттях з УМІ в медичному ЗВО(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шевченко, Олена МиколаївнаАвтори розглядають особливості навчання наукового стилю мови на заняттях з УМІ в медичному ЗВО. Доведено, що виявлення лексичних ієрархій і розгляд взаємодії груп, що належать до цієї ієрархії, сприяє систематизації лексичних одиниць із навчальною метою і раціоналізації процесу навчання. Для практичної мети викладання української мови іноземним студентам знання того, як змінюються загальновживані слова, вкрай необхідні. У дослідженні зазначено, що викладання української мови як іноземної потребує вивчення загальновживаних слів, а додаткові значення цих слів можуть бути пов’язані зі спеціальними галузями. Ураховуючи цей фактор, можна уникнути фонологічних, орфографічних і граматичних труднощів у засвоєнні слів і зосередитися на вивченні функцій лексичних одиниць у науковій мові, тобто мові фахових галузей.Документ Педагогічний складник у професійній підготовці майбутніх лікарів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шарбенко, Тетяна Вячеславівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Юфименко, Вікторія ГеоргіївнаВ умовах реформування системи освіти у вищій медичній школі відбувається перехід до нової освітньої парадигми. Українська медична освіта усі зусилля спрямовує на якість підготовки майбутніх лікарів. Це потребує зміни методології організації навчального процесу у вищих медичних навчальних закладах. Авторки акцентують увагу на потребі з’ясування значення педагогічного складника у професійній підготовці майбутніх лікарів. Адже лікарі повинні у широкому контексті розглядати своїх пацієнтів, надавати не лише лікарняну допомогу, а й вміти проводити заходи із запобігання захворювань, надавати родинам консультації з догляду за хворими, проводити роботу з роз’яснювання свідомого ставлення до збереження здоров’я. Тому професійна освіта здобувачів вищих медичних навчальних закладів має передбачати відповідну педагогічну підготовку. Передумовою забезпечення цілеспрямованої орієнтації здобувачів медичної освіти на майбутню діяльність в умовах практичного використання теоретичних знань стає правильно організована грунтовна аудиторна підготовка студентів. Transition to a new educational paradigm is taking place in the context of reforming the education system in higher medical schools. In view of this, great attention needs to be paid to clarifying the importance of the pedagogical component in the professional training of future doctors. The authors focus on changing approaches to participation in modern practice of higher education. A prerequisite for ensuring the purposeful orientation of medical students to future activities in the context of practical use of theoretical knowledge is properly organized thorough classroom training of students.Документ Індивідуально-психологічні особливості почуття гумору в професійній діяльності педагогічних працівників(2024) Шевченко, Олена Миколаївна; Сущенко, Л. А.Почуття гумору, поряд з іншими психологічними феноменами, забезпечує додатковий ресурс адаптації в соціальній середовищі, що змінюється.Почуття гумору виступає не лише особливим фільтром, що відбиває різноманітні події життя. Це почуття є зрілим захисним механізмом, що дозволяє ефективно пристосовуватися до ситуацій навколишньої дійсності, знімати напруженість у ситуаціях взаємодії та позитивно впливати на партнерів зі спілкування. Використання гумору у навчально-виховному процесі має принципове значення, адже мета сучасної освіти не лише в передаванні знань. Використання жартів дає змогу гідно виходити із складних ситуацій, уникати конфліктів, обговорювати протиріччя. Сміх демократизує педагогічне спілкування, впливає на всіх учасників освітнього процесу.Документ Базові основи мобільного та інтернет-етикету в спілкуванні «викладач - здобувач освіти» під час дистанційного навчання(Запорізький державний медико-фармацевтичний університет, 2023) Юфименко, Вікторія Георгіївна; Курило, Валерія ОлександрівнаНа досвіді дистанційного навчання в Полтавському державному медичному університеті на кафедрі українознавства та гуманітарної підготовки розкрито важливість дотримання етикету комунікації для якісного проведення освітнього процесу.Документ Сучасні цифрові навчальні технології в підготовці фахівців медико-фармацевтичного профілю(Запорізький державний медико-фармацевтичний університет, 2023) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Юфименко, Вікторія ГеоргіївнаНа досвіді навчання в Полтавському державному медичному університеті на кафедрі українознавства та гуманітарної підготовки показано як використовуються цифрові технології навчання за допомогою ZOOM, CLASSROOM, з проведенням відеоконференцій, тестування студентів в режимі on-line з використанням Google-форми, платформи ПДМУ ePlato і eAristo.Документ Мовно-ігровий аспект у рекламному тексті(Полтавський державний медичний університет, 2024) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаУ статті висвітлено ігровий аспект у рекламному тексті. Мовна гра розглядається як свідоме порушення правил мовної поведінки й мовних норм із метою зробити рекламне повідомлення яскравішим і виразнішим. Наведено приклади стратегій мовної гри. Зазначається, що в сучасних умовах роль мовної гри в рекламі значно зростає. Констатовано, що іноземні мови також мають потужний потенціал для реалізації функцій мовної гри в українському рекламному тексті. Прийоми, які використовуються в рекламних повідомленнях, мають значний вплив на глядача, слухача, читача рекламних повідомлень. Показано, що останнім часом поєднання різних видів мовних ігор стало поширеним явищем у рекламі. The article highlights the game aspect in the advertising text. Language play is considered as a deliberate violation of the rules of language behavior and language norms in order to make the advertising message brighter and more expressive. Examples of language game strategies are given. It is noted that in modern conditions the role of language play in advertising is growing significantly. It has been established that foreign languages also have a powerful potential for realizing the functions of the language game in the Ukrainian advertising text. Techniques used in advertising messages have a significant impact on the viewer, listener and reader of advertising messages. It is shown that recently the combination of different types of language games has become a common phenomenon in advertising.Документ Використання додатку «Quizlet» на заняттях з української мови як іноземної початкового рівня(Полтавський державний аграрний університет, 2024) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шевченко, Олена МиколаївнаПеревагами застосування додатку «Quizlet» автори вважають сприяння запам'ятовуванню нової лексики, закріпленню лексики за допомогою ігрових методів, а також можливість користуватися додатком безкоштовно. Цей додаток можна використовувати і на занятті, і для самостійної роботи над збагаченням словникового запасу. Серед переваг додатку «Quizlet» над іншими можна також назвати його простоту, зрозумілість і зручність функцій.Документ Інтерактивні технології навчання української мови як іноземної в закладі вищої медичної освіти(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шевченко, Олена Миколаївна; Leshchenko, T.; Shevchenko, O.У статті акцентовано на доцільності застосування інтерактивних технологій навчання в освітній галузі. Нова якість навчання і викладання в цілому стала абсолютним пріоритетом освіти. Авторки розглядають шляхи застосування інтерактивних технологій у процесі викладання української мови як іноземної. Підкреслено вплив технологій на освіту, в основі якої лежить мультимедійна екранна комунікація. Розкрито зміст поняття «інтерактивні технології», проаналізовано суть інтерактивного навчання, висвітлено особливості впровадження елементів інтерактивних технологій як ефективного доповнення традиційного авдиторного здобуття знань. Завдяки цим технологіям студенти зможуть легко отримати реальний досвід і глибше засвоїти навчальний матеріал, вчитися практикою, а не пасивно читаючи. Авторки переконливо доводять, що викладач має використовувати методи, які заохочують до навчання відкриття, евристичні й дослідницькі методи. Динамічні та комунікативні методи навчання, які також називаються інтерактивними, є основними елементами мотивації навчання, щоб здобувачі освіти розвивали критичну позицію щодо змісту викладання. Студенти використовують особисті й соціальні здібності, щоб співпрацювати з іншими в навчальній діяльності, оцінювати власні сили та здібності своїх однолітків і розвивати низку навичок міжособистісного спілкування, таких як спілкування, переговори, робота в команді, лідерство й оцінка різноманітних точок зору. Використовуючи інтерактивні техніки і стратегії, здобувачі ширше залучаються до навчання, зберігають більше інформації. Звісно, це залежить насамперед не від технології, а від викладача, від його методики і стилю викладання. The article focuses on the expediency of using interactive learning technologies in the educational field. The new quality of learning and teaching in general is an absolute priority of education. The authors consider ways of using interactive technologies in the course of teaching Ukrainian as a foreign language. The influence of technologies on education, which is based on multimedia screen communication, is emphasized. The meaning of the concept of "interactive technologies" is revealed, the essence of interactive learning is analyzed, the peculiarities of the implementation of elements of interactive technologies as an effective addition to the traditional auditory acquisition of knowledge are highlighted. Thanks to these technologies, students will be able to easily gain real experience and learn the educational material more deeply, learning by doing rather than passively reading. The authors convincingly prove that the teacher should use methods that encourage discovery learning, heuristic and research methods. Dynamic and communicative learning methods, also called interactive learning methods, are the main elements of motivating learning so that learners develop a critical attitude towards the content of teaching. Students use personal and social skills to collaborate with others in learning activities, assess their own strengths and the abilities of their peers, and develop a range of interpersonal skills such as communication, negotiation, teamwork, leadership and the appreciation of diverse perspectives. By using interactive techniques and strategies, learners become more engaged in learning; store more information. Of course, it depends primarily not on the technology, but on the teacher, on his teaching methods and style.Документ Навчання іноземних студентів-медиків наукового стилю мови(2024) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Shevchenko, Olena; Leshchenko, TetianaМовна освіта сприяє розумінню суспільства. Уміння спілкуватися в різних ситуаціях із дотриманням установлених норм визнано однією з найголовніших соціальних вимог до майбутніх спеціалістів-медиків. Попри те, що більшість іноземних здобувачів освіти в Полтавському державному медичному університеті є студентами англомовної форми навчання, знання української мови, а саме наукового стилю мови, вкрай важливим. У цій статті описано досвід навчання іноземних здобувачів медичної освіти наукового стилю мови. Систематичний вплив наукового тексту сприяє ефективнішому і повному розумінню навчального матеріалу, а також формуванню знань, важливих для практичної професійної діяльності майбутнього спеціаліста. Мета роботи полягає в дослідженні методики викладання української мови як іноземної професійного спрямування, обґрунтуванні доцільності використання професійно орієнтованих текстів задля формування комунікативних компетенцій іноземних здобувачів медичної освіти. Авторки висвітлили власний досвід викладання теми «Бронхіт – хвороба дихальних шляхів». У розвідці застосовано такі методи: аналіз сучасних джерел із теми дослідження, засвоєння досвіду науковців-педагогів щодо шляхів навчання іноземних здобувачів освіти професійної мови, утілення вибраних підходів у практику викладання української мови як іноземної за професійним спрямуванням. Результати розгляду вказують на те, що потребують удосконалення методики мовної підготовки іноземних здобувачів вищої освіти. Дослідження демонструє власний досвід авторок щодо викладання української мови як іноземної професійного спрямування і доводить необхідність опрацювання текстів протягом усього періоду навчання іноземних здобувачів української мови як іноземної професійного спрямування. Авторки доводять, що робота на основі текстів у процесі мовної підготовки сприяє професійному становленню іноземних здобувачів освіти, розвитку самостійності в пошуку наукової інформації, застосування на практиці елементів узагальнення, синтезу, аналізу, а також – розвитку творчих здібностей іноземних здобувачів. Висновок – запорукою реалізації українською мовою навчальних і професійних комунікативних потреб іноземних здобувачів освіти є професійне спрямування мовної підготовки. Засобом вивчення майбутньої спеціальності служать наукові тексти. Важливо проводити комплексну роботу над текстом за фахом, адже це сприяє формуванню в іноземного здобувача освіти мовної та професійної компетенції, глибшому засвоєнню навчального матеріалу на спеціальних предметах, підвищує ефективність його засвоєння, формує потребу в читанні спеціальної літератури. Запропонований підхід до вивчення теми «Бронхіт – хвороба дихальних шляхів» сприяє ефективній організації навчального процесу в академічних групах іноземних здобувачів освіти й формуванню професійного складника іншомовної компетентності. Language education goes beyond standard education; it is aimed at a deep understanding of human nature, society and culture. The ability to communicate in various situations in compliance with established norms is one of the most important social requirements for future medical specialists. Despite the fact that the majority of foreign students studying at the Poltava State Medical University are English-language students, knowledge of the Ukrainian language, namely the scientific style of speech, remains extremely important. This article describes the experience of teaching foreign students of medical education to the scientific style of speech. The systematic influence of the scientific text contributes to a more effective and completes understanding of the educational material, as well as the formation of knowledge important for the practical professional activity of the future specialist. The purpose of the work is to study the practice of teaching the Ukrainian language as a foreign professional direction, to justify the feasibility of using professionally oriented texts for the formation of communicative competences of foreign students of medical education. The authors presented their own experience of teaching the topic "Bronchitis is a respiratory disease". The following methods of scientific research were used in the research: analysis of current sources on the topic of research, study of the experience of scientists-pedagogues in teaching professional speech, implementation of selected approaches and methods in practice. The results of the analysis indicate that the development of language training of foreign students of higher education requires improvement of teaching methods. The study demonstrates the teaching of the Ukrainian language as a foreign professional direction and proves the necessity of working with texts throughout the entire period of training of foreign learners in the Ukrainian language as a foreign professional direction. The authors prove that work based on texts in the process of language training contributes to the professional development of foreign students of education, the development of independence in the search for scientific information, the practical application of elements of generalization, synthesis, analysis, as well as the development of creative abilities of foreign students. Conclusion - the professional direction of language training of foreign education seekers is a guarantee of the realization of their educational and professional communicative needs through the means of the Ukrainian language, forms a sustainable motivation to master the Ukrainian language. Scientific texts serve as a means of studying the future specialty. It is important to carry out complex work on the text by specialty, because it contributes to the formation of language and professional competence in a foreign student of education, a deeper assimilation of educational material in special subjects, increases the efficiency of its assimilation, forms the need for reading special literature. The proposed approach to the study of the topic "Bronchitis is a respiratory disease" ensures the formation of a professional component of foreign language competence and allows you to effectively organize the educational process in academic groups of foreign students studying in medical educational programs.Документ Формування поняттєво-термінологічного апарату як складник професійно зорієнтованого навчання майбутніх фармацевтів(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024) Шевченко, Олена Миколаївна ; Копанцева, Лариса Миколаївна; Shevchenko, Olena; Kopantseva, LarysaУ статті проаналізовано процес формування поняттєво-термінологічного апарату як складник професійно зорієнтованого навчання майбутніх фармацевтів; розкрито на основі узагальнення теоретичних основ особливості, стратегії та методи формування поняттєво-термінологічного апарату, що сприяють ефективній підготовці майбутніх фармацевтів у процесі вивчення дисципліни «аналітична хімія». Запропоновано критерії відбору хімічних термінів та понять: тематична приналежність (виключення термінів суміжних областей), орієнтація на словниковий запас здобувачів, системність, повнота охоплення термінолексики, а також синхронність (тимчасовий фактор), уживаність (частотність), семантична цінність терміну, терміноутворювальна спроможність, нормативність та сполучність. Розглянуто цілісну організацію роботи з якісного засвоєння термінологічної лексики аналітичної хімії та розвитку професійно зорієнтованої комунікативної компетентності майбутніх фахівців спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація», що передбачає при реалізації раціонального відбору, семантизації та широкій презентації термінологічних мовних одиниць використання апробованих способів та прийомів роботи над термінологічною лексикою. Розподілено вправи на види та встановлено їх послідовність у роботі з термінами: запровадження термінологічної лексики (підготовчі вправи) – мовні вправи – комунікативно-мовні вправи, що передбачає одночасне виділення та функціонування в такій роботі передтекстових, притекстових та післятекстових вправ. Розроблено післятекстові завдання та форми застосування вправ: робота в парах, упорядкування кластера на основі довідкового матеріалу, конструювання речень, термінологічний диктант, розгадування кросвордів. конструювання мікротексту, формулювання дефініцій термінів, робота з ментальними картами, використання мультимедійних засобів, тренінги, відеопрезентації, гра «Відгадай термін!». Проведено висновок стосовно того, що застосування різних комунікативно-мовленнєвих вправ, спрямованих на засвоєння термінологічної лексики, у процесі навчання аналітичної хімії сприяє вдосконаленню навичок професійного спілкування з дисципліни та формуючи термінологічний досвід, підвищує рівень професійної мовної підготовленості майбутнього фахівця фармації. The article analyzes the process of forming the conceptual and terminological apparatus as a component of professionally oriented training of future pharmacists; based on generalization of theoretical foundations, the features, strategies, and methods, the formation of the conceptual and terminological apparatus that contribute to the efficient training of future pharmacists in the process of studying the discipline «Analytical Chemistry» are revealed. The following criteria for the selection of chemical terms and concepts are proposed: thematic affiliation (exclusion of terms from related fields), focus on the vocabulary, systematicity, completeness of terminology coverage, as well as synchronicity (time factor), usage (frequency), semantic value of the term, term-forming capacity, normativity, and connectivity. The article considers the holistic organization of work on the qualitative mastering of the terminological vocabulary of analytical chemistry, and the development of professionally oriented communicative competence of future specialists majoring in the specialty 226 «Pharmacy, Industrial Pharmacy». It involves the use of proven methods and techniques for the rational selection, semantization and presentation of terminological language units. The exercises are divided into types, and their sequence in working with terms is established: introduction of terminological vocabulary (preparatory exercises) – language exercises – communicative and linguistic exercises, which involve the simultaneous selection and functioning of pre-text, while-text, and post-text exercises in such work. Post-textual tasks and forms of application of exercises have been developed. They are the following: work in pairs, organizing a cluster based on reference material, sentence construction, terminological dictation, and crossword puzzles. microtext construction, formulating definitions of terms, working with mental maps, using multimedia, trainings, video presentations, and the game «Guess the term!». It has been concluded that the usage of various communicative and speech exercises aimed at mastering terminological vocabulary in the process of teaching analytical chemistry contributes to professional communication skills improvement in the discipline and, by forming terminological experience, increases the level of professional language competence of future pharmacy specialists.