Наукові праці. Кафедра пропедевтики терапевтичної стоматології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 173
  • Документ
    Особливості взаємозв’язку психоемоційного стану, рівня здобутих знань та мануальних навичок студентів 2-го курсу під час пандемії Covid-19 та повномаштабної війни в Україні при вивченні предмету пропедевтика терапевтичної стоматології
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Ткаченко, Ірина Михайлівна; Дворник, Анна Валентинівна; Водоріз, Ярослав Юрійович
    Поєднання впливу пандемії та війни створює особливо складні умови для студентів. Перехід на дистанційне навчання в умовах війни ускладнюється нестабільним доступом до інтернету, постійними переміщеннями та психологічним тиском. Всі ці фактори взаємно посилюють один одного, що призводить до значного зниження рівня знань студентів. Метою дослідження є вивчення впливу пандемії Covid-19 та війни на рівень знань, мануальних навичок та психологічний стан студентів, а також виявлення особливостей взаємозв'язку між цими аспектами.
  • Документ
    Формування критичного мислення здобувачів освіти як складової Soft Skills
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-11) Павленко, Світлана Анатоліївна; Сидорова, Алла Іванівна; Назаренко, Зоряна Юріївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Pavlenko, S. A.; Sydorova, A. I.; Nazarenko, Z. Yu.; Tkachenko, I. M.; Brailko, N. M.
    Згідно компетентностей діючого Стандарту вищої освіти за спеціальністю 221 «Стоматологія» у галузі знань 22 «Охорона здоров’я» для другого (магістерського) рівня вищої освіти здобувача освіти має вміти абстрактно мислити, аналізувати та синтезувати отриману інформацію, та мати здатність бути критичним і самокритичним. В загальних і в спеціальних (фахових, предметних) компетентностях, відображається необхідність критичного осмислення проблем у навчанні здобувачем освіти, а розуміння і інтерпретація цих понять сприймається у відповідності до загальноприйнятих філософських, наукових, законодавчих та суспільних тлумачень. З цієї т очки зору актуальною метою є визначення методів формування критичного мислення у здобувачів освіти, як складової Soft Skills, та впровадження їх в процес підготовки здобувачів на додипломному етапі навчання. Складова, яка підвищує мотивацію здобувачів освіти до навчання і готує їх до самостійної праці в умовах сьогодення, базується на критичному мисленні, як основному елементі навчання та набуття теоретичних знань і практичних навичок, умінь. Щоб вдосконалювати і розвивати критичне мислення здобувачі освіти на додипломному етапі навчання повинні вміти інтерпретувати, аналізувати та порівнювати отриману інформацію щодо хворого; вміти узагальнювати, оцінювати та логічно, послідовно, аргументовано робити висновки з отриманих даних щодо обстеження пацієнта. Розвивати критичне мислення у здобувача освіти викладач повинен з точки зору технології розвитку критичного мислення, що забезпечуються певними функціями у різних фазах: виклику, осмислення, рефлексії. Для розуміння механізму розвитку критичного мислення у здобувачів освіти на додипломному етапі здобуття вищої освіти доцільно застосовувати метод аналізу професійних ситуацій, метод емпатії, методу алгоритму побудови ефективного аргументу, метод аналізу причинно-наслідкових зв’язків, які сприятимуть розвитку критичного мислення, як складової Soft Skills у здобувачів освіти. According to the competences of the current Higher Education Standard in the specialty 221 «Dentistry» in the field of knowledge 22 «Health care» for the second (master's) level of higher education, the student must be able to think abstractly, analyze and synthesize the information received, and have the ability to be critical and self-critical . In general and in special (professional, subject) competences, the need for a critical understanding of problems in education by the student of education is reflected, and the understanding and interpretation of these concepts is perceived in accordance with generally accepted philosophical, scientific, legislative and social interpretations. From this point of view, the actual goal is to determine the methods of formation of critical thinking in students of education, as a component of Soft Skills, and their implementation in the process of training students at the undergraduate stage of education. The component that increases the motivation of students to study and prepares them for independent work in today's conditions is based on critical thinking as the main element of learning and acquiring theoretical knowledge and practical skills. In order to improve and develop critical thinking, students at the undergraduate stage of education must be able to interpret, analyze and compare the received information about the patient; to be able to generalize, evaluate and logically, consistently, reasonedly draw conclusions from the received data regarding the examination of the patient. The teacher must develop critical thinking in the learner from the point of view of the technology of developing critical thinking, which is provided by certain functions in different phases: challenge, comprehension, reflection. To understand the mechanism of the development of critical thinking among students at the undergraduate stage of higher education, it is advisable to use the method of analyzing professional situations, the method of empathy, the method of the algorithm for building an effective argument, the method of analyzing cause-and-effect relationships, which will contribute to the development of critical thinking as a component of Soft Skills in education seekers.
  • Документ
    Нагальні питання імплементації клінічної настанови «Карієс зубів» у освітній процес та клінічну практику
    (Івано-Франківський державний медичний університет, 2024-09) Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Шундрик, Марина Аркадіївна
    Найшвидшою імплементацією нової клінічної настанови та стандарту медичної допомоги "Карієс зубів" у освітній процес і клінічну практику є нагальним завданням для надавачів освітніх послуг з підготовки фахівців другого рівня вищої освіти галузі знань "Охорона здоров'я" за освітньо-професійною програмою "Стоматологія".
  • Документ
    The issue of integration of the education process of dentists and clinical practice
    (European open science space, 2024-09) Marchenko, Iryna; Thachenko, Iryna; Shundryk, Maryna; Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Шундрик, Марина Аркадіївна
    The new guideline is a synthesis of information sources adapted for the health system of Ukraine, based on the data of evidence-based medicine and was chosen by the working group as an example of the best practice of providing medical care to patients with dental caries and the risk of it occurence.
  • Документ
    Comparative characteristics of the results of professional use of whitening systems “Opalescense boost” and “Magic Smile Pro”
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Nazarenko, Z. Y.; Lyashenko, L. I.; Brailko, N. M.; Tkachenko, I. M.; Marchenko, I. Y; Назаренко, Зоряна Юріївна; Ляшенко, Лілія Іванівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Марченко, Ірина Ярославівна
    The modern rhythm of life dictates its standards to us. One of the standards of the new time is a beautiful smile, and one of the main criteria for a beautiful smile is snow-white teeth without traces of dental plaque, pigments and plaque. The purpose of our study was to determine the comparative clinical effectiveness the use of whitening systems «Opalescence boost» and «Magic Smile Pro» for whitening of the vital teeth and to investigate hyperesthesia as the most common complication of this procedure. We performed in-office teeth whitening in 62 patients aged 25 to 40 years. As a result of the study, we found that the whitening systems «Opalescence Boost PF» and «Magic Smile Pro» have sufficient clinical efficacy, which was more pronounced in the whitening system «Opalescence Boost PF». After using these whitening systems, such a complication as hyperesthesia can rarely occur, the degree and frequency of which is more pronounced when using the «Magic Smile Pro system».
  • Документ
    Бездимні нікотиновмісні засоби: безпечна альтернатива курінню чи прихована загроза
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Марченко, Ірина Ярославівна; Кириленко, Антон Олександрович; Шундрик, Марина Аркадіївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Марченко, Валерій Юрійович
    Насьогодні багато споживачів нікотину обирають бездимні нікотиновмісні вироби (нікотиновмісні паучі), які дехто вважає «кращою» і «безпечною» альтернативою курінню сигарет. Вивчення даного питання зумовив клінічний випадок виявлення змін слизової оболонки порожнини рота пацієнта, що вживав нікотиновмісні паучі. Метою роботи стало дослідження поширеності та структури вживання нікотиновмісних виробів серед молоді, особистісної оцінки залежності від них та оцінки їх впливу на стан тканин і органів порожнини рота та організму в цілому. Результати досліджень доводять зміни структури куріння в бік зростання вживання бездимних нікотиновмісних засобів, які, на думку курців, є більш безпечною альтернативою курінню цигарок. Представлений клінічний випадок констатує факт зміни слизової оболонки порожнини рота у місці закладання паучів Velo, що проявляється помутнінням, появою білястого, злегка опалесцентного відтінку забарвлення слизової оболонки, відсутністю судинного малюнку, що є ознакою підвищеного зроговіння епітелію. Питання потребує подальшого ретельного вивчення з залученням більшої кількості респондентів та методів дослідження. Today, many nicotine users choose smokeless nicotine products (nicotine pouches). Smokers consider them a "better" and "safer" alternative to smoking cigarettes. The study of this issue was prompted by a clinical case of detecting changes in the mucous membrane of the oral cavity of a patient who used nicotine-containing pouches (Velo). The purpose of the work was to study the prevalence and structure of the use of nicotine-containing products among young people, personal assessment of dependence on them and assessment of their impact on the condition of the tissues and organs of the oral cavity and the body as a whole. Research results prove changes in the structure of smoking in the direction of an increase in the use of smokeless nicotine-containing products, which, according to smokers, are a safer alternative to smoking cigarettes. The presented clinical case confirms the fact of changes in the mucous membrane of the oral cavity at the place of insertion of VELO pouches, which is manifested by clouding, the appearance of a whitish, slightly opalescent shade of the mucous membrane, the absence of a vascular pattern, which is a sign of increased keratinization of the epithelium. The question needs further careful study with the involvement of a larger number of respondents and research methods. Key words: smoking, smokeless nicotine products, changes in the mucous membrane of the oral cavity.
  • Документ
    Взаємозв’язок практичних навичок і рівня теоретичної підготовки здобувачів освіти на заняттях з пропедевтики терапевтичної стоматології
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Водоріз, Ярослав Юрійович; Дворник, Анна Валентинівна; Кірілахті, Д. О.; Онуфрієнко, А. А.; Ткаченко, Ірина Михайлівна
    Дослідження проведено на 143 студентах 2 курсу стоматологічного факультету. Оцінювалась правильність препарування каріозних порожнин I та II класу за Блеком на тренувальних фантомах. Аналізувався середній бал студентів за навчанням та вхідний бал при вступі до університету. Студенти були поділені на 5 груп за вхідним балом. Застосовувався кореляційний тест Пірсона для визначення зв'язку між правильністю препарування, успішністю та вхідним балом. Використовувався штучний інтелект для аналізу даних про середній бал та його співвідношення з правильністю/ неправильністю препарування. В ході дослідження з’ясовано, про відсутність прямого зв'язку між рівнем мануальних навичок, успішністю та вхідним балом. Рівень мануальних навичок препарування каріозних порожнин у студентів-стоматологів не залежить напряму від їх успішності або вхідного балу. The study was conducted on 143 students of the 2nd year of the Faculty of Dentistry. The correctness of preparation of carious cavities of Class I and II by Black was evaluated on training phantoms. The average score of students for studies and the entrance score when entering the university were analyzed. Students were divided into 5 groups according to the entrance score. The Pearson correlation test was used to determine the relationship between the correctness of preparation, success and the entrance score. Artificial intelligence was used to analyze the data on the average score and its correlation with the correctness/incorrectness of the preparation. In the course of the study, it was found out that there is no direct connection between the level of manual skills, success and the entrance score. The level of manual skills of preparing carious cavities in dental students does not directly depend on their success or entrance score.
  • Документ
    Results of microbiological study of dental biofilm in generalized periodontitis against the background of different body reactivity
    (2024) Yarov, Yu. Yu.; Tkachenko, I. M.; Skrypnikov, P. M.; Gurzhii, O. V.; Kozak, R. V.; Яров, Юрій Юрійович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Скрипников, Петро Миколайович; Гуржій, Олена Вікторівна; Козак, Руслан Васильович
    Aim: To study the spectrum, frequency of isolation and level of colonization of dental biofilm with microorganisms in generalized periodontitis against the background of different body reactivity. Materials and Methods: 216 people with the diagnosis of generalized periodontitis. Depending on the state of reactivity of the organism, the patients were divided into 3 groups: with normo-, hyper- and with hyporeaction. The patients underwent patch surgery. After the surgery, dental biofilm was taken. Microbiological studies included the isolation and species identification of dental biofilm microorganisms, the results of quantitative studies of microflora: the level of colonization was expressed in colony-forming units per 1 ml (CFU/ml); the frequency of microorganisms isolation was expressed in absolute numbers. Statistical processing of the obtained digital data was performed using the computer program Statistica 8.0. Results: The studies have shown that in different states of the body’s reactivity in patients with generalized periodontitis after flap surgery, different quantitative and qualitative composition of the microflora of the dental biofilm is determined. In case of normal body reactivity, there are predominantly aerobic-anaerobic associations with a wide range and quantitative predominance of aerobic microflora; in case of impaired (hyper- and hypo-) reactivity, there are predominantly aerobic-anaerobic associations with an expansion of the spectrum, frequency of isolation and level of colonization of facultative and obligate anaerobes. Conclusions: The identified differences in the quantitative and qualitative composition of the microflora of the dental biofilm indicate the key role of the body’s reactivity in the studied processes.
  • Документ
    Index assessment of periodontal status in patients on the background of administering a drug with circadian activity
    (Aluna publishing, 2024-07) Vasko, Maryna Y.; Tkachenko, Iryna M.; Vodoriz, Yaroslav Y.; Dvornyk, Anna V.; Pysarenko, Oleh A.; Васько, Марина Юріївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Водоріз, Ярослав Юрійович; Дворник, Анна Валентинівна; Писаренко, Олег Анатолійович
    Objective: Aim: The aim of this study was to determine the effect of application of drug with circadian activity (pioglitazone) for treatment of patients with periodontist. Patients and methods: Materials and Methods: Group I - 18 individuals with healthy periodontium. Group II - 12 participants with stage II, grade B periodontitis treated with a standard treatment protocol. Group III - 12 participants with stage II, grade B periodontitis, treated with a regimen that included the standard protocol along with the administration of pioglitazone prescribed at recommended times of intake. Group IV - 12 participants with stage II, grade B periodontitis treated with the standard protocol and pioglitazone against the recommended intake hours. Results: Results: The Simplified Oral Hygiene Index in Group I was 0.406±0.034. In Group II, it was 2.5±0.06. In Group III, the hygiene index was 2.633±0.056 and in Group IV it was 2.5±0.059. The Papillary-Marginal-Alveolar Index in Group I was 0.033±0.004. In Group II, it was 0.366±0.011. For Group III, the PMA index was 0.38±0.012 and for Group IV it was 0.378±0.01. The Russell's Periodontal Index in Group I was 0.111±0.008. In Group II, it was 4.668±0.155. For Group III - 4.708±0.132 and for Group IV it was 4.575±0.089. The Gingival Bleeding Index (GBI) in Group I was 0.031±0.003, while in Group II, it was 0.266±0.009, in Group III, it was 0.273±0.007 and in Group IV it was 0.278±0.006. Conclusion: Conclusions: The administration of pioglitazone (the drug with circadian activity) according to its circadian stage indeed has a positive effect on the periodontal status changes of patients with stage II, grade B periodontitis.
  • Документ
    Професійна ділова гра як інноваційна технологія набуття компетентностей майбутніми стоматологами
    (Івано-Франківський національний медичний університет, 2023) Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Шундрик, Марина Аркадіївна; Дворник, Анна Валентинівна; Браїлко, Наталія Миколаївна
    Ділова гра - це форма знаково-контекстного навчання, яка відтворює реальну ситуацію діяльності, дозволяє ніби прожити конкретну ситуацію, вивчити її в безпосередній дії. Ці задачі створюють умови для зближення теорії з практикою, їх змикання у конкретних «виконавчих» задачах, сприяють набуттю загальних та спеціальних компетентностей майбутніми лікарями-стоматологами.
  • Документ
    Використання інтерактивних методів навчання на заняттях при вивченні терапевтичної стоматології
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Pavlenko, S. A.; Pavlenkova, O. V.; Sydorova, A. I.; Tkachenko, I. M.
    В статті йде мова про роль медичної педагогіки в підготовці майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я та актуальність формування комунікативних навичок у майбутнього лікаря, як частини загальнокультурних компетенцій спеціаліста в рамках основних освітніх програм медичного вузу.
  • Документ
    Педагогічна майстерність викладача вищої школи як мотиваційний фактор вивчення дисципліни
    (Полтава : "Астрая", 2024) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Pavlenko, S. A.; Pavlenkova, O. V.; Sydorova, A. I.; Tkachenko, I. M.
    Сучасні підходи до розвитку педагогічної майстерності викладача вищої школи базуються на структурних компонентах педагогічної майстерності: педагогічна здібність, педагогічна компетентність, педагогічна техніка викладання дисципліни. Відношення педагога до своєї професії визначає його відношення до себе та відображає ставлення до здобувачів вищої освіти. Вміння донести інформацію до здобувача освіти базується на умінні викладача володіти аудиторією, знанні своєї дисципліни. Комунікативні навички викладача дозволяють вибудовувати повноцінний діалог зі здобувачем та мотивувати його до вивчення дисципліни.
  • Документ
    Differential drug correction cytokine and prostaglandin content in blood and gingival fluid in generalized periodontitis against the background of different responsiveness of the organization
    (Aluna Publishing, 2023-09) Yarov, Yu.; Tkachenko, I.; Skripnikov, P.; Pavlenkova, O.; Pavlenko, S.; Яров, Юрій Юрійович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Скрипников, Петро Миколайович; Павленкова, Олена Вікторівна; Павленко, Світлана Анатоліївна
    The aim is to study the dynamics of prostaglandins and cytokines in the blood and gingival fluid against the background of differential drug correction in patients with generalized periodontitis with different body reactivity. Materials and methods: 216 people aged 45 between 55 years with a diagnosis of generalized periodontitis of II, III degree of severity, chronic course were examined. Depending on the state of reactivity of the organism, the patients were divided into three groups: the first one consisted of people with normoreaction; the second group included patients with hyperreaction; the third group was made up of people with hyporeaction. The patients underwent patch surgery after the initial therapy. Initially, on the 1st, 2nd, 4th, 6th and 9th day after the operation, the content of prostaglandins (PG) E, E2, F2alpha and cytokines (IL-1β, IL-6, TNF, IL-4) in the blood and gingival fluid was performed. Patients with impaired body reactivity were treated with the proposed differential drug correction of cytokines and prostaglandins. Statistical processing of the obtained digital data was performed using the computer program Statistica 8.0. Results: The proposed differential drug correction in patients with generalized periodontitis against the background of hyper- and hyporeactivity of the body brings the content of IL-1β, IL-6, TNF, IL-4 to that of normal body reactivity, which ultimately restores the disturbed balance of pro- and anti-inflammatory cytokines in the blood and gingival fluid. On the 9th day, the content of all proinflammatory cytokines in the main groups was normalized and was commensurate with that of the body’s normal response (p>0.05). Differential drug correction led to normalization of the prostaglandin balance index on day 9 after flap surgery (p>0.05), indicating the establishment of a normal balance of eicosanoids in the blood and approximating the values of pro- and anti-inflammatory fractions of prostaglandins to those of normal body reactivity. Conclusion: Correction of altered parameters in patients with generalized periodontitis accompanied by impaired (hyper- and hypo-) reactivity of the body with bringing them to values that are typical for normoreactivity is considered to be a condition for optimizing mucosal wound healing after surgery and further stabilization of periodontal tissues.
  • Документ
    Effects of professional oral hygiene and teeth whitening on the microelement composition of enamel
    (Aluna Publishing, 2023) Dvornyk, A. V.; Vodoriz, Ya. Y.; Pysarenko, O. A.; Marchenko, I. Y.; Tkachenko, I. M.; Дворник, Анна Валентинівна; Водоріз, Ярослав Юрійович; Писаренко, Олег Анатолійович; Марченко, Ірина Ярославівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна
    Aim: The objective of this study is to investigate the impact of professional teeth cleaning and the substances used in modern dentistry for whitening on the microelement composition of tooth enamel. Materials and methods: To study the morphology and microelement composition of the enamel, scanning electron microscopy was performed using the MiraLM microscope equipped with a Schottky field emission electron gun from Tescan. Results: A comparative analysis between the areas subjected to mechanical cleaning and those where it was not applied revealed a significant difference in the research results, particularly in carbon, which changed from 25.16±1.04 to 32.02±1.8. An analysis of the enamel’s chemical composition before and after whitening revealed a decrease in carbon from 45.91±1.20 to 42.46±1.74. The change in phosphorus content was determined to be from 9.77±0.39 to 9.56±0.75. A decrease in calcium from 15.96±0.64 to 15.21±1.22 and magnesium from 0.07±0.01 to 0.01±0.01 was also observed. Conclusions: Professional dental hygiene does not have a direct impact on the microelement composition of enamel, such as the levels of calcium, phosphorus, fluoride, and other microelements. However, it can have an indirect and temporary influence due to the use of abrasive materials that affect dental deposits, pellicle, and the surface layer of enamel. Teeth whitening can affect the microelement composition of enamel, but these changes are mostly temporary and associated with processes of demineralization/remineralization and oxygenation.
  • Документ
    Формування Soft Skills здобувача на додипломному етапі здобуття вищої освіти
    (Івано-Франківський національний медичний університет, 2023-09) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Pavlenko, S.; Pavlenkova, O.; Sydorova, A.
    Мета будь-якої освіти полягає в тому, щоб розкрити потенціал здобувача, дати можливість для самореалізації в освітньому просторі та у житті. Навчання здобувачів повинно бути акцентованим на саморозвиток і самовдосконалення кожного майбутнього лікаря на основі власних дій, а діагностика його компетентності повинна стати самодіагностикою і самоаналізом, котрі базуються на новітніх знаннях.
  • Документ
    Емоційно-психологічна складова навчання здобувачів освіти в сучасних умовах
    (2023-06) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Pavlenko, S. A.; Pavlenkova, O. V.; Sydorova, A. I.; Tkachenko, I. M.
    Емоційні стани, які ми переживаємо під час війни, ‒ це нормальна реакція на ненормальні події. Враховуючи обставини та реалії сьогодення, постійний моніторинг новин в соціальних мережах, викликає у людини появу ілюзії контролю та впевненості в тому, що поки відслідковуєш останні новини, погані події не можуть застати зненацька. Думскролінг ‒ це схильність до перегляду і прочитання поганих новин, не дивлячись на те, що вони пригнічують, засмучують і деморалізують людину. Вона не може впливати на події, але може їх усвідомити, прийняти але по своєму реагувати на обставини і виходити зі стресового стану по різному. Намагаючись адаптуватися до нових реалій та умов життя наш організм проходить певні стадії стресу, які залежать від рівня резистентності організму; тривалості дії стресору; особистого сприйняття фактору стресу; адаптаційної гнучкості. Виокремлюють три стадії розвитку стресу: тривоги, підвищення загальної резистентності (опірності) та виснаження, які мають свою прояви та характеристики. Загрозлива ситуація або навіть очікування розвитку такої, викликає негативні емоції, а усвідомлення загрози потребує від людини мобілізації усіх своїх сил на подолання стресового фактора, який спровокований думскролінгом. Враховуючи вище викладене, хочеться звернути увагу науково-педагогічних працівників на емоційний стан здобувачів освіти під час навчання в умовах військового стану, а також на роль викладачів в процесі навчання та спілкування зі здобувачами освіти в сучасних реаліях, в умовах війни. Науково-педагогічні працівники закладів вищої освіти повинні враховувати те, що здобувачі освіти, адаптуючись до нових соціальних і політичних реалій сьогодення, можуть відчувати себе емоційно нестабільно. Викладач має давати надію і говорити про цінності: власні, сімейні, життєві. Спілкуватися зі здобувачем з точки зору того, що надія – це про Світло, яке перемагає темряву, попри біль та втрати. І розуміння цього має бути мотивацією для здобувача освіти в бажанні вчитися, рухатися вперед і перемагати свої страхи, хвилювання та негаразди.
  • Документ
    Вплив терміну зберігання на параметр водопоглинання композиту світлового твердіння
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-05-23) Водоріз, Ярослав Юрійович; Бордюжа, Антон Романович; Козак, Роман Русланович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія Миколаївна
    Вступ. Водопоглинання є однією з важливих фізико-хімічних властивостей композитних матеріалів світлового твердіння, що використовуються у стоматології для реставрації зубів. Водопоглинання означає здатність матеріалу поглинати воду, що може впливати на його механічні та естетичні властивості. Мета. З’ясувати чи має вплив термін придатності композитного матеріалу на зміну параметру водопоглинання. Матеріали і методи. Як матеріал для дослідження було обрано композит світлового твердіння Лателюкс (Latelux), виробник Latus, Україна. Всього було сформовано 2 групи: дослідна і контрольна. До дослідної групи включалися зразки матеріалу з протермінованим строком придатності (термін придатності до 2018 року). Зразки висушувались в ексикаторі і зважувались, потім поміщались в термостат з дистильованою водою на 7 днів, після вилучались і зважувались для визначення водопоглинання. Обчислення виконувались у програмі MS Excel 2013 за формулою Wпогл: (m2-m3)/V (мкг/мм3). Результати дослідження. Після обчислення отриманих результатів водопоглинання фотокомпозиту в вичерпаним терміном придатності становила в середньому 3,55±0,9 мкг/мм3, а композиту з нормальним строком придатності 4,9±1,8 мкг/мм3. Всі зразки пройшли тестування, тобто показник не перевищував 40 мкг/мм3 згідно вимов ISO. Дані статистичних досліджень не виявили зв’язку між терміном придатності композиту і його водопоглинанням (p=0,464). Товщина композитного матеріалу також не має статистичного значення на водопоглинання композиту ні в дослідній (p=0,26), ні в контрольній групі (p=0,378). Висновки. Спираючись на результати власних досліджень, а також на дані літературних джерел, ми можемо зробити висновок, що термін придатності на має значущого впливу на показник водопоглинання композитного матеріалу Лателюкс (Latelux).
  • Документ
    Вплив комп'ютерних технологій на стан твердих тканин зубів
    (Sci-conf.com.ua, 2023-03) Назаренко, Зоряна Юріївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Водоріз, Ярослав Юрійович; Ляшенко, Лілія Іванівна
    Протягом останніх років стоматологи зіткнулися з новим і практично невивченим патологічним процесом у твердих тканинах зубів, який характеризується системним ураженням, більш інтенсивним, ніж те, що спостерігається при постпроменевому некрозі. Це так званий «комп’ютерний некроз зубів», пов’язаний з тривалою роботою за комп’ютером протягом не менше ніж 2-3 роки. Ціллю нашого дослідження було встановити основні клінічні прояви комп’ютерного некрозу та дослідити запропоновані методики лікування та профілактики даної патології.
  • Документ
    Підготовка майбутніх лікарів в контексті екологічного виховання
    (Івано-Франківський національний медичний університет, 2022-09) Павленко, Світлана Анатоліївна; Павленкова, Олена Вікторівна; Сидорова, Алла Іванівна; Pavlenko, S. A.; Pavlenkova, O. V.; Sidorova, A. I.
    Екологічне виховання, формування екологічної культури, екологічного мислення і екологічної свідомості майбутніх лікарів має грунтуватися на бережному ставленні до природи, як до унікальної цінності і базуватися на принципах добра й краси, розуму й свідомості, патріотизму й універсалізму, наукових знань і дотримання екологічного права, а також на поєднанні раціонального й емоційного у взаємовідносинах людини з природою. Свідоме ставлення майбутніх лікарів до навколишнього середовища, розуміння взаємозв’язку між екологічними проблемами і станом здоров’я пацієнтів, розуміння закономірностей взаємозв’язку між розвитком хвороб та станом екології, а також проведення заходів по профілактиці розвитку хвороб, пов’язаних з впливом шкідливих екологічних чинників на організм людини, мають займати пріоритетне місце в освіті і підготовці майбутніх фахівців.
  • Документ
    Застосування сучасних стратегій і компетентного піходу при підготовці здобувачів вищої освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2022-11) Ляшенко, Лілія Іванівна; Лобач, Лариса Миколаївна; Павленко, Світлана Анатоліївна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна
    У статті розглянуті сучасні погляди на методи та форми активного навчання та підготовку спеціалістів. Виділені структурні складові активних методів навчання, побудованих на взаємодії теорії та практики. На прикладі кафедри пропедевтики терапевтичної стоматології Полтавського державного медичного університету продемонстровано позитивний досвід застосування активних методів викладання студентам при вивченні дисципліні «Пропедевтика терапевтичної стоматології».