Наукові праці. Кафедра патофізіології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 247
  • Документ
    Influence of nanosized cerium dioxide on the vascular bed of the liver under the conditions of chronic alcoholic hepatitis modeling
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Mykytenko, A. O.; Akimov, O. Y.; Yeroshenko, G. A.; Neporada, K. S.; Микитенко, Андрій Олегович; Акімов, Олег Євгенович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Непорада, Каріне Степанівна
    Chronic alcohol consumption changes the microcirculation of the liver and, depending on the duration and dose of ethanol, can have various negative consequences. Nanosized cerium dioxide can be an effective means of pathogenetic correction of ethanol-induced changes in the liver. The aim of the work was to study the effect of nanosized cerium dioxide on the morphometric indicators of the vascular bed of rat liver under the conditions of chronic alcoholic hepatitis modeling. The experiments were performed on 24 white, mature male Wistar rats, weighing 180–220 g. Animals modeled chronic alcoholic hepatitis according to Stepanov Yu.M. (2017) and nanosized cerium dioxide was administered intragastrically at a dose of 1 mg/kg in a volume of 2.9 ml/kg. The morphometric parameters of the inner diameter of the vessels of the liver lobe were determined; capillary lumen around the central vein and hepatic triad. Simulation of chronic alcoholic hepatitis leads to expansion of the central vein and narrowing of interlobular arteries and veins and lobular arterioles and venules. The introduction of nanodispersed cerium dioxide against the background of modeling chronic alcoholic hepatitis expands alcohol-narrowed lumens of interlobular arteries and veins and lobular arterioles and venules, without affecting the diameter of the central vein. Хронічне вживання алкоголю змінює мікроциркуляцію печінки і, в залежності від тривалості і дози етанолу, може мати різні негативні наслідки. Нанодисперсний діоксид церію може бути ефективним засобом патогенетичної корекції етанол-індукованих змін в печінці. Метою роботи було вивчити вплив нанодисперсного діоксиду церію на морфометричні показники мікроциркуляторного русла печінки щурів за умов моделювання хронічного алкогольного гепатиту. Експерименти виконані на 24 білих статевозрілих щурах-самцях лінії Wistar, вагою 180-220 г. Тварини моделювали хронічний алкогольний гепатит за Степановим Ю.М. (2017) і внутрішньошлунково вводили нанокристалічний діоксид церію в дозі 1 мг/кг об’ємом 2,9 мл/кг. Визначали морфометричні параметри внутрішнього діаметра судинного русла печінкової часточки; просвіт капілярів навколо центральної вени та печінкової тріади. Моделювання хронічного алкогольного гепатиту призводить до розширення центральної вени та звуження міжчасточкових артерій та вен і часточкових артеріол та венул. Введення нанодисперсного діоксиду церію на фоні моделювання хронічного алкогольного гепатиту розширює звужені алкоголем просвіти міжчасточкових артерій та вен і часточкових артеріол та венул, не впливаючи на діаметр центральної вени.
  • Документ
    Перспективні напрями реорганізації патофізіології як навчальної дисципліни в умовах воєнного часу
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-03-28) Акімов, Олег Євгенович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Костенко, Віталій Олександрович
    Висвітлено проблему відповідності навчальної дисципліни «Патофізіологія» викликам сучасності, пов’язаним із запровадженням воєнного стану. Стаття пропонує перспективні напрями реорганізації навчальної дисципліни «Патофізіологія».
  • Документ
    Місце патофізіології в підготовці бойового медика
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-03-28) Акімов, Олег Євгенович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Костенко, Віталій Олександрович
    Розглянуто місце навчальної дисципліни «Патофізіологія» у підготовці здобувачів освіти, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Медицина», із позицій сучасних викликів перед українським суспільством через збройну агресію російської федерації.
  • Документ
    Доцільність включення індивідуальної наукової роботи в якості обов’язкового компонента до освітньо-професійної програми «Медицина»
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-02) Акімов, Олег Євгенович; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Назаренко, Світлана Миколаївна; Заколодна, Олена Едуардівна; Костенко, Віталій Олександрович; Akimov, O. Y.; Mishchenko, A. V.; Solovyova, N. V.; Nazarenko, S. M.; Zakolodna, O. E.; Kostenko, V. O.
    Серед завдань «Концепції сталого розвитку» варто виділити 3 та 4 завдання: «Міцне здоров'я та благополуччя» (Good health and well-being) та «Якісна освіта» (Quality education). Таким чином підготовка здобувачів освіти за освітньо-професійною програмою «Медицина» в Полтавському державному медичному університеті відповідає двом завданням із «Концепції сталого розвитку». Сучасні фахівці медичного профілю перебувають в умовах необхідності використання у своїй професійній діяльності наукового підходу та елементів критичного мислення. На даному етапі освітньо-професійна програма «Медицина», що передбачає підготовку здобувачів освіти в Полтавському державному медичному університеті не має в своєму складі освітніх компонент, які надають здобувачам освіти компетенції, пов’язані із науковою діяльністю (наукове письмо, критичний аналіз літературних джерел, методи проведення наукових досліджень). Метою даної роботи є обгрунтування доцільності включення в освітньо-професійну програму «Медицина» в Полтавському державному медичному університеті обов’язкового компоненту «Наукова підготовка» розробленого на базі обов’язкового компоненту «Патофізіологія». В статті використані загальнонаукові теоретичні методи дослідження такі як: аналіз, синтез, співставлення концепцій, абстрагування та узагальнення. Нами пропонується наступна структура обов’язкового компоненту «Наукова підготовка», який складається з наступних модулів: Модуль 1 «Моделювання типових патологічних процесів в різних органах та системах», Модуль 2 «Методи дослідження патологічних змін у органах та системах», Модуль 3 «Принципи патогенетичної корекції типових патологічних процесів» та Модуль 4 «Методичний підхід до аналізу отриманих експериментальних результатів». Сумарна кількість кредитів, що передбачається на вивчення обов’язкового компоненту «Наукова підготовка» складає 16 кредитів відповідно до Європейської кредитно-трансферної системи. Приблизно 2/3 годин, що передбачені на вивчення обов’язкового компоненту «Наукова підготовка» планується відвести на самостійну роботу здобувачів вищої освіти. Така кількість годин на самостійну роботу аргументується необхідністю написання індивідуальної наукової роботи, яка є аналогом дипломної магістерської роботи в інших спеціальностях. Модернізація освітньо-професійної програми «Медицина» шляхом включення обов’язкового компоненту «Наукова підготовка» є перспективним засобом покращення якості освіти для здобувачів освіти ІІ (магістерського) рівня, що навчаються за спеціальністю 222 «Медицина».
  • Документ
    Тестування як метод забезпечення якості викладання патофізіології в умовах дистанційного та змішаного навчання
    (Черкаська медична академія, 2023-10-19) Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Акімов, Олег Євгенович; Костенко, Віталій Олександрович
    Тестування здобувачів освіти з патофізіології, як один із методів контролю рівня знань, є важливим елементом навчального процесу у медичних ЗВО, що допомагає забезпечити якість медичної освіти, диференційовано підходити до оцінки рівня знань, розвивати аналітичні та критичні навички здобувачів освіти за рахунок індивідуального підходу до кожного здобувача освіти.
  • Документ
    Особливості навчальної мотивації здобувачів освіти медичних ЗВО в період вимушеного дистанційного навчання
    (2023-10-19) Борисенко, Володимир Васильович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Міщенко, Артур Володимирович; Акімов, Олег Євгенович; Костенко, Віталій Олександрович
    Щоб особистісно-професійний розвиток залишався пріоритетним в формуванні майбутнього лікаря необхідно покращувати підходи та методи дистанційного навчання з акцентом на змішані і традиційні форми навчання, де це можливо.
  • Документ
    Значення загальних понять патофізіології для викладання наркології здобувачам освіти в ЗВО
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-10-19) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Костенко, Віталій Олександрович; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Заколодна, Олена Едуардівна
    Таким чином, виходячи з теперішніх реалій та потреб в медичній освіті, існує необхідність поетапної і послідовної підготовки здобувачів освіти в питаннях формування комплексного підходу до проблеми діагностики, терапії та реабілітації наркологічних хворих. Цей підхід може бути забезпечений тільки планомірним, системним вивченням та міждисциплінарною інтеграцією даної проблематики в педагогічному процесі медичного закладу вищої освіти, що дає широкі та різнобічні перспективи розвитку міжкафедральної взаємодії як в навчальному, так і в науковому напрямках.
  • Документ
    Особливості дистанційних форм навчання в підготовці здобувачів освіти в медичних ЗВО
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-10-19) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна
    Таким чином, дистанційну освіту та нові технології навчання можливо розглядати як природний еволюційний етап традиційної системи освіти від дошки з крейдою і книжкової бібліотеки до електронної дошки й комп'ютерних навчальних електронних баз даних, від звичайної - до віртуальної аудиторії. Але слід пам’ятати і про певні обмеження можливостей та недоліки таких форм навчання, особливо при підготовці висококваліфікованих фахівців, якими являються здобувачі освіти медичних ВНЗ. Тому впровадження в навчання змішаних форм є альтернативою дистанційним формам навчання, що дає можливість компенсувати певні обмеження можливостей та основні недоліки в дистанційній освіті і готувати медичному ВНЗ висококваліфікованих та конкурентноспроможних випускників.
  • Документ
    Особливості викладання патофізіології під час воєнного стану
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-10-19) Міщенко, Артур Володимирович; Акімов, Олег Євгенович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Костенко, Віталій Олександрович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Заколодна, Олена Едуардівна
    Безумовно описані вище пропозиції по оптимізації викладання патофізіології в умовах воєнного стану не є вичерпними та потребують подальшого дослідження. Також доцільним є інтегрування змін у викладанні патофізіології у робочі програми інших дисциплін, які є базовими (анатомія, гістологія, фізіологія, біохімія) та розширення суміжних дисциплін відповідними темами (фармакологія, патологічна анатомія, клінічна анатомія та оперативна хірургія).
  • Документ
    Актуальні проблеми при викладанні компоненти «патофізіологія» у ЗВО
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-10-19) Соловйова, Наталія Веніамінівна; Кузнецова, Тетяна Юріївна; Акімов, Олег Євгенович; Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Костенко, Віталій Олександрович
    З метою реалізації компетентнісного підходу при викладанні дисципліни потрібно постійно застосовувати новітні технології викладання матеріалу, засвоєння знань, мотивації та активізації навчальної діяльності здобувачів освіти, удосконалювати форми і методи навчального процесу. Так, при пояснювально-ілюстративному методі проведення заняття рекомендується розглянути найяскравіші приклади застосування будь-якого явища, потім підкреслити необхідність вивчення відповідної теорії. Перевагу потрібно віддавати, безумовно, прикладам із практичної медицини.
  • Документ
    Dynamics of CD68 receptor expression in macrophages of the interstitial space of the rat testis under triptorelin prolonged administration
    (Ukr. Biochem. J., 2023) Stetsuk, Ye. V.; Shepytko, V. I.; Akimov, O. Ye.; Boruta, N. V.; Rud, M. V.; Pelypenko, L. B.; Lysachenko, O. D.; Vilkhova, O. V.; Skotarenko, T. A.; Voloshyna, O. V.; Стецук, Євген Валерійович; Шепітько, Володимир Іванович; Акімов, Олег Євгенович; Борута, Наталія Володимирівна; Рудь, Марія Володимирівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Вільхова, Олена Вікторівна; Скотаренко, Тетяна Анатоліївна
    Testosterone, the production of which is stimulated by the release of luteinizing hormone (LH) has a remarkable anti-inflammatory and immunomodulatory effect, and in conditions of testosterone deficiency tissue damage can occur due to excessive differentiation of macrophages into a proinflammatory M1 phenotype. The aim of this study was to determine the spread of CD68 receptors as the marker of inflammation on the cells in the interstitial space and testicular vessels under LH synthesis blockade with tryptorelin. Sexually mature white male rats were randomly divided into control (10 animals) and experimental (25 animals) groups. Animals in the experimental group were injected with a tryptorelin acetate solution (0.3 mg/kg). Immunochemical analysis of CD68+ expression was estimated at Olympus FV10i-LIV laser scanning confocal microscope using fluorescent labeling dye. It was shown that luteinizing hormone deprivation led to an increase in the distribution of the CD68 receptor in the interstitial space and in the testicular vessels from day 30 to 180 of the experiment, associated with the increase of inducible NO synthase activity in testis tissue.
  • Документ
    Практичні проблеми при викладанні патофізіології в період пандемії “Сovid-19” i надзвичайних ситуацій та шляхи їх подолання
    (Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, 2022-09-15) Акімов, Олег Євгенович; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Назаренко, Світлана Миколаївна; Костенко, Віталій Олександрович
    Після створення повноцінної методичної системи організації освітнього процесу в дистанційній формі рівень вимог до мотивації здобувача освіти та його завантаженість самостійним опануванням матеріалу заняття стануть значно меншими. У підсумку слід зазначити, що описані вище проблеми не є вичерпними, проте є типовими і можуть бути вирішені шляхом створення методичної системи організації освітнього процесу в дистанційній формі.
  • Документ
    Поширеність булінгу в студентському середовищі
    (Національний фармацевтичний університет, 2023-05-18) Борисенко, Володимир Васильович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Акімов, Олег Євгенович; Заколодна, Олена Едуардівна; Костенко, Віталій Олександрович
    В студентському середовищі булінг є досить поширеним явищем в різних своїх проявах. Це явище значною мірою впливає на психологічний мікроклімат в студентському колективі з негативної сторони та характеризує незрілість міжособистісних взаємовідносин та деякої соціальної інфантильності. В якості профілактичних засобів може виступати застосування психоосвітніх заходів та психокорекційні вибіркові впливи. Але, на нашу думку, це питання потребує подальшого поглибленого вивчення, для розуміння причин його виникнення в конкретних умовах з метою розробки раціонального оптимізованого підходу до корекції даних проявів в студентському середовищі.
  • Документ
    Методологія комплексного підходу в педагогічному процесі для формування цілісного уявлення про стрес-асоційовані розлади
    (2023-05-18) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Заколодна, Олена Едуардівна
    Виходячи з реалій в медичній практиці, існує необхідність планомірної підготовки здобувачів освіти в питаннях формування комплексного підходу до проблеми діагностики, терапії та реабілітації хворих з стрес-асоційованими розладами. Цей підхід може бути забезпечений тільки поетапним, системним вивченням та міждисциплінарною інтеграцією даної проблематики в педагогічному процесі медичного закладу вищої освіти.
  • Документ
    Значення патофізіології як навчальної дисципліни в підготовці здобувачів освіти в умовах воєнного стану
    (Національний фармацевтичний університет, 2023-05-18) Акімов, Олег Євгенович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Заколодна, Олена Едуардівна; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна
    Скорочення годин, що передбачені на вивчення патофізіології в умовах воєнного стану є неприпустимим, оскільки це загрожує зниженням якості медичного сортування та збільшенням внаслідок цього небойових (медичних) втрат.
  • Документ
    Формування професійних компетентностей майбутніх лікарів у процесі вивчення навчальної дисципліни «Медична хімія»
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2023) Кузнецова, Тетяна Юріївна; Соловйова, Наталія Веніамінівна
  • Документ
    Методичний підхід до підвищення мотивації здобувачів освіти до якісного виконання самостійної роботи на кафедрі патофізіології
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-03-30) Акімов, Олег Євгенович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Заколодна, Олена Едуардівна; Костенко, Віталій Олександрович
    Розглянуто причини низької мотивації здобувачів освіти до виконання самостійної роботи на високому рівні (за якісними показниками). Запропоновано методичні підходи для підвищення мотивації здобувачів освіти до якісного виконання самостійної роботи.
  • Документ
    Роль активації транскрипційного фактора ар-1 у змінах продукції та утилізації оксиду азоту у слизовій оболонці шлунка щурів за умов хронічної фторидної інтоксикації
    (Полтавський державний медичний університет, 2022) Акімов, Олег Євгенович; Akimov, O. Ye.
    Впливу надлишкового надходження фтору на організм зазнають мільйони людей. Вплив фторидів на активацію чи інгібіцію редокс-чутливих транскрипційних факторів залишається недостатньо вивченим. Метою даної роботи є дослідження впливу активації транскрипційного фактора АР-1 на зміни активності індуцибельної NO-синтази та конститутивних ізоформ NO-синтази, концентрації пероксинітритів лужних та лужно-земельних металів, концентрації нітритів та нітрозотіолів в слизовій оболонці шлунка щурів за умов хронічної фторидної інтоксикації. Дослідження проведене на 18 статевозрілих щурах-самцях лінії «Вістар» масою 220-260 г. Дослідні тварини були рандомізовано розподілені на 3 групи по 6 тварин у кожній: контрольна, група хронічної фторидної інтоксикації та група блокади транскрипційного фактора АР-1. Хронічну фторидну інтоксикацію відтворювали шляхом введення фториду натрію у дозі 10 мг/кг протягом 30 діб. Блокаду АР-1 здійснювали шляхом введення SR11302 з розрахунку 15 мг/кг два рази на тиждень. В слизовій оболонці шлунка досліджували: активності конститутивних та індуцибельної ізоформ NO-синтази, концентрацію нітритів, пероксинітритів та нітрозотіолів. Хронічна фторидна інтоксикація зменшує активність конститутивних NO-синтаз на 37,73% та збільшує активність індуцибельної NO-синтази у 1,61 рази. Концентрація пероксинітритів зростає в 2,68 раза, нітритів у 1,74 раза, а нітрозотіолів у 1,88 раза. Блокада АР-1 призводить до зниження активності iNOS в 2,11, не впливає на активність концститутивних ізоформ, знижує концентрацію пероксинітритів в 1,98 раза, нітритів в 2,10 раза, а нітрозотіолів в 2,37 раза. Активація транскрипційного фактора АР-1 за умов хронічного надлишкового надходження фторидів до організму призводить до збільшення продукції оксиду азоту в слизовій оболонці шлунка щурів, посилює його окиснення до нітритів, Том 26, N 1-2 2022 р. 4 сприяє утворенню нітрозильних груп у реакції з низькомолекулярними донорами тіолових груп та збільшує перекисне окиснення оксиду азоту із утворенням пероксинітриту.
  • Документ
    Методичний підхід до викладання принципів транскрипційної регуляції запалення як типового патологічного процесу на кафедрі патофізіології
    (Полтавський державний медичний університет, 2022) Акімов, Олег Євгенович; Akimov, O. Ye.
    Запалення – це типовий патологічний процес, який розвивається внаслідок ушкодження спрямований на усунення ушкоджуючого агента та на відновлення цілісності організму. Здобувачі освіти ІІ (магістерського) рівня вперше стикаються із поняттям «запалення» на кафедрі патофізіології підчас вивчення І модуля «Загальна патофізіологія». У базових підручниках із дисципліни «Патофізіологія» вичерпно наведена інформація стосовно запалення, як типового патологічного процесу, наведені загально прийняті стадії цього процесу, проте наведено обмежену кількість даних щодо участі специфічних транскрипційних факторів у регуляції запалення. Це створює певні труднощі для здобувачів освіти при вивченні додаткової літератури та засвоєнні лекційного матеріалу. Розуміння механізмів транскрипційної регуляції запалення допоможе здобувачам освіти правильно діагностувати стадії цього процесу та планувати раціональне втручання в його перебіг. Це підвищить якість медичної освіти та, в віддаленій перспективі, якість медичних послуг. Метою даної роботи є розробка методичного підходу до викладання принципів транскрипційної регуляції запалення на кафедрі патофізіології. Шляхом аналізу літературних джерел показана певна антагоністичність між NF-kB та Nrf-2 на етапі альтерації. Переважання Nrf-2 зменшить інтенсивність вторинної альтерації, у той час, як переважання NF-kB її збільшить. На етапі ексудації в регуляцію запалення додається ще один важливий транскрипційний фактор – АР-1. Його роль залежить від стимуляції клітин тими чи іншими регуляторними агентами. Для забезпечення оптимальних умов для відновлення ушкодженої ділянки, має бути зменшена активація NF-kB, збільшена активація Nrf2 та АР-1 має бути активований через р38. Методичний підхід до викладання принципів транскрипційної регуляції запалення на кафедрі патофізіології має включати: наголос на важливості специфічних транскрипційних факторів у регуляції клітинних процесів; схематично-обґрунтований взаємозв’язок та функціональний антагонізм транскрипційних факторів NF-kB та Nrf-2 на етапі альтерації; дискусію щодо неоднозначної ролі транскрипційного фактора АР-1 в підтриманні та припиненні ексудації; докази необхідності переважання активації Nrf-2 та АР-1 для повноцінного відновлення ушкодженої тканини підчас проліферації.
  • Документ
    Доцільність включення елективного курсу з молекулярної патології до освітньої програми здобувачів освіти на II (магістерському) рівні вищої освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2022) Акімов, Олег Євгенович; Akimov, O. Ye.
    На даний час підготовка здобувачів освіти на ІІ (магістерському) рівні вищої освіти за спеціальністю 222 «Медицина» не передбачає вивчення молекулярних механізмів порушень у клітинах в об’ємі, який би дозволяв здобувачам освіти розуміти сучасні підходи до патогенетичної терапії таких захворювань як: цукровий діабет ІІ типу, метаболічний синдром, ішемічна хвороба серця, тощо. В програмі обов’язкового компоненту ОК-14 «Патофізіологія» передбачено вивчення описаних вище захворювань та патологічних станів, проте через великий загальний об’єм матеріалу, який передбачений для засвоювання здобувачами освіти в рамках ОК-14, детальне ознайомлення з молекулярними механізмами їх розвитку є утрудненим. Мета роботи теоретично обґрунтувати перспективну структуру елективного курсу «Молекулярна патологія» для здобувачів освіти ІІ (магістерського) рівня вищої освіти. Сумарне навантаження на здобувачів освіти в рамках елективного курсу «Молекулярна патологія» не повинно перевищувати 120 годин (4,0 кредита ЄКТС). Вивчення курсу має бути розділене на 2 модулі по 60 годин (2,0 кредита ЄКТС): модуль №1 «Патофізіологія клітини» та модуль №2 «Молекулярні механізми розвитку системних патологій». Модуль №1 курсу «Молекулярна патологія» має надати здобувачам освіти можливість отримати наступні компетенції: визначання патологічних змін у клітині при типових патологічних процесах; оцінка функціонального стану антиоксидантної системи організму; розробка патогенетично обґрунтованої корекції оксидативного ушкодження організму. Модуль №2 курсу «Молекулярна патологія» має надати здобувачам освіти можливість отримати наступні компетенції: аналіз впливу цитокінів на розвиток типових патологій у різних органах та системах; складання персоніфікованого плану патогенетичної терапії пацієнтів із порушенням інсулінової сигналізації; оцінка функціонального стану системи циркадіадного осцилятора організму. Включення елективного курсу з молекулярної патології до освітньої програми здобувачів освіти на ІІ (магістерському) рівні вищої освіти є доцільним для покращення якості освіти та збільшення конкурентноспроможності майбутніх спеціалістів.