Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 86
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Вплив сучасних інформаційних технологій навчання на покращення навчальних досягнень студентів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Нємченко, Іван Іванович; Кравців, Микола Ігорович; Ляховський, Віталій Іванович; Лисенко, Руслан Борисович; Люлька, Олександр Миколайович; Прихідько, Роман Анатолійович; Городова-Андрєєва, Тамара Валер'янівнаУ результаті впровадження новітніх педагогічних технологій до організації процесу професійної підготовки майбутніх лікарів дозволяє вирішувати проблеми розвивального, особистісно-орієнтованого навчання. Спостерігається зростання фахової компетентності майбутніх лікарів, відслідковується формування сучасного стилю критичного мислення, покращуються якісні показники навчальних досягнень студентів. As a result of the introduction of the latest pedagogical technologies to the organization of the process of professional training of future doctors, it is possible to solve the problems of developmental, personal-oriented training. there is an increase in the professional competence of future doctors, the formation of a modern style of critical thinking is monitored, and the qualitative indicators of the educational achievements of students are improved.Документ Упровадження інноваційних технологій в освітній процес на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології ПДМУ(Полтавський державний медичний університет, 2025) Амосова, Людмила Іванівна; Каськова, Людмила Федорівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Уласевич, Лариса Павлівна; Новікова, Світлана Чеславна; Ващенко, Ірина Юріївна; Садовські, Марина Олександрівна; Амосова, Людмила Ивановна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Уласевич, Лариса Павловна; Новикова, Светлана Чеславна; Ващенко Ирина Юрьевна; Садовски, Марина Александровна; Amosova, L. I.; Kaskova, L. F.; Pavlenkova, O. S.; Ulasevych, L. P.; Novikova, S. Ch.; Vashchenko, I. Yu.; Sadovski, M. O.У статті розглянуті питання упровадження в освітній процес кафедри дитячої терапевтичної стоматології ПДМУ новітніх навчальних технологій, які дозволяють суттєво покращити рівень професійної підготовки молодого фахівця-стоматолога й підвищити якість вищої освіти з урахуванням сучасних вимог задля досягнення рівня міжнародних стандартів і сприяння підготовці висококваліфікованих фахівців нового покоління. The article discusses the issues of introducing the latest educational technologies into the educational process of the Department of Pediatric Therapeutic Dentistry of PSMU, which can significantly improve the level of professional training of a young dental specialist and improve the quality of higher education, taking into account modern requirements to achieve the level of international standards and promoting the training of highly qualified specialists of the new generation.Документ Симуляційне навчання – ефективне доповнення до традиційних методик викладання дитячої терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Амосова, Людмила Іванівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Новікова, Світлана Чеславна; Янко, Наталія Валентинівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Уласевич, Лариса Павловна; Амосова, Людмила Ивановна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Новикова, Светлана Чеславна; Янко, Наталья Валентиновна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Kaskova, L. F.; Ulasevych, L. P.; Amosova, L. I.; Pavlenkova, O. S.; Novikova, S. Ch.; Yanko, N. V.; Khmil, E. V.; Andriyanova, O. Yu.В останні роки в галузі медичної освіти спостерігається значний перехід від використання традиційних методів викладання до більш інноваційних підходів, таких як симулятивне навчання. Це особливо актуально у дитячій терапевтичній стоматології, де навички та впевненість лікаря мають вирішальне значення для успішної взаємодії з маленькими пацієнтами. Традиційні методи викладання, такі як лекції та семінари, надають студентам теоретичну базу, але часто не дозволяють їм розвивати практичні навички, необхідні для роботи з дітьми. У дитячій терапевтичній стоматології, де важливе як знання анатомії і фізіології, так й уміння встановити контакти з дитиною, традиційні підходи можуть бути недостатніми. Студенти можуть зіткнутися з труднощами при спробі застосувати теоретичні знання на практиці, особливо у стресових ситуаціях, пов'язаних із лікуванням дітей. Симулятивне навчання, навпаки, пропонує більш інтерактивний та практико-орієнтований підхід. Використання симуляторів та рольових ігор дозволяє студентам відпрацьовувати навички у безпечному та контрольованому середовищі. Вони можуть практикувати різні сценарії, такі як лікування карієсу або проведення профілактичних процедур, взаємодіючи з "пацієнтами" (симуляторами або акторами), що допомагає розвивати не лише технічні навички, а й емоційний інтелект, необхідний для роботи з дітьми. Однією з ключових переваг симулятивного навчання є можливість отримання зворотного зв'язку у реальному часі. Студенти можуть аналізувати свої дії, виявляти помилки та коригувати їх, що сприяє глибшому розумінню матеріалу. Крім того, симуляція дозволяє створити умови, наближені до реальної практики, що значно підвищує рівень впевненості студентів перед виходом на клінічну практику. In recent years, the field of medical education has seen a significant shift from traditional teaching methods to more innovative approaches such as simulation-based learning. This is particularly true in pediatric dentistry, where the skills and confidence of the practitioner are crucial for successful interaction with young patients. Traditional teaching methods such as lectures and seminars provide students with a theoretical basis, but often do not allow them to develop the practical skills necessary to work with children. In pediatric dentistry, where both knowledge of anatomy and physiology and the ability to establish contact with the child are important, traditional approaches may not be sufficient. Students may face difficulties when trying to apply theoretical knowledge to practice, especially in the stressful situations associated with treating children. Simulation-based learning, in contrast, offers a more interactive and practice-oriented approach. The use of simulators and role-playing games allows students to practice skills in a safe and controlled environment. They can practice different scenarios, such as treating caries or performing preventive procedures, interacting with "patients" (simulators or actors), which helps to develop not only technical skills, but also the emotional intelligence necessary for working with children. One of the key advantages of simulation-based learning is the ability to receive real-time feedback. Students can analyze their actions, identify errors and correct them, which contributes to a deeper understanding of the material. In addition, simulation allows you to create conditions close to real practice, which significantly increases the level of confidence of students before entering clinical practice.Документ Штучний інтелект як інструмент якісної підготовки здобувачів освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Садовські, Марина Олександрівна; Амосова, Людмила Іванівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Новікова, Світлана Чеславна; Хміль, Олена Всеволодівна; Мархоцька, Юлія Віталіївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Садовски, Марина Александровна; Амосова, Людмила Ивановна; Уласевич, Лариса Павловна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Новикова, Светлана Чеславна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Мархоцкая, Юлия Витальевна; Kaskova, L. F.; Sadovski, M. O.; Amosova, L. I.; Ulasevych, L. P.; Pavlenkova, O. S.; Novikova, S. Ch.; Khmil, E. V.; Markhotska, Yu. V.Підготовка здобувачів освіти різних рівнів, в умовах сьогодення, вимагає від фахівців нових компетенцій. Здобування освіти в сучасних складних технічних умовах зі значною кількістю використання дистанційних технологій навчання готує студентів до життя в умовах невизначеності, розвиваючи в них такі якості, як адаптивність, креативність та вміння працювати в команді. Тотальна цифровізація вcіх сфер не минула і галузь освіти. Інформаційні технології відіграють все більшу роль у навчальному процесі. На кафедрі дитячої терапевтичної стоматології було проведено опитування здобувачів освіти четвертого курсу щодо використання ними штучного інтелекту в підготовці до занять. Всі анкетовані відповіли що використовують нейромережі в навчанні та вказали ChatGPT та Gemini. Точність відповідей нейромереж може бути сумнівною, що відкриває нові виклики та можливості для педагогічних практик. Студенти можуть ставити питання до ChatGPT, дискутувати з ним, додатково уточнюючи ті аспекти, які, на думку студента, є неточними або некоректними. Використання сучасних, актуальних та цікавих інструментів в роботі зі студентами, підвищить зацікавленість та мотивацію здобувачів у кращій підготовці до занять. Що в свою чергу покращить якість отриманих знань та кваліфікацію майбутніх спеціалістів. Для того щоб спонукати здобувачів дотримувалися академічної доброчесності виникає необхідність певної зміни системи викладання та обговорення отриманих студентами завдань. Випускники, які опанували сучасні цифрові технології, будуть готові до викликів майбутнього та зроблять вагомий внесок у відбудову країни. Training of applicants for education at different levels, in today's conditions, requires new competencies from specialists. Obtaining education in modern complex technical conditions with a significant amount of use of distance learning technologies prepares students for life in conditions of uncertainty, developing such qualities as adaptability, creativity and teamwork. Total digitalization of their spheres has not passed the branch of education. Information technology plays an increasing role in the learning process. At the Department of pediatric therapeutic dentistry, a survey of fourth-year education applicants was conducted on their use of artificial intelligence in preparation for classes. All respondents answered that they use neural networks in training and indicated ChatGPT and Gemini. The accuracy of neural network responses may be questionable, which opens up new challenges and opportunities for pedagogical practices. Students can ask questions to ChatGPT, discuss with him, further clarifying those aspects that, in the opinion of the student, are inaccurate or incorrect. The use of modern, relevant and interesting tools in working with students will increase the interest and motivation of applicants in better preparation for classes. That in turn will improve the quality of knowledge and qualification of future specialists. In order to encourage applicants to adhere to academic integrity, there is a need for a certain change in the system of teaching and discussion of tasks received by students. Graduates who have mastered modern digital technologies will be ready for the challenges of the future and will make a significant contribution to the reconstruction of the country.Документ Загальнотеоретичні основи викладання у вищій школі(Полтавський державний медичний університет, 2025) Павленкова, Оксана Сергіївна; Каськова, Людмила Федорівна; Амосова, Людмила Іванівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Садовські, Марина Олександрівна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Амосова, Людмила Ивановна; Уласевич, Лариса Павловна; Садовски, Марина Александровна; Pavlenkova, O. S.; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Ulasevych, L. P.; Sadovski, M. O.Ефективна організація освіти вимагає всебічного наукового обґрунтування змісту освіти, навчання і виховання, вивчення їх закономірностей, принципів, форм і методів. Цим займається дидактика - спеціальна галузь педагогічних знань. Сучасна дидактика вивчає загальні закономірності викладання різних дисциплін. Конкретні методи викладання деяких з них є предметом методики. Це загальна теорія освіти, яка вивчає закономірності пізнавальної діяльності та відповідає на питання: «Чому навчати», «Як навчати», «Де і в якій формі організації». Дидактика розглядає загальні положення та закономірності, притаманні навчанню з усіх предметів. Effective organization of education requires a comprehensive scientific substantiation of the content of education, training and upbringing, the study of their regularities, principles, forms and methods. This is done by didactics - a special branch of pedagogical knowledge. Modern didactics studies the general regularities of teaching various disciplines. Specific methods of teaching some of them are the subject of methodology. This is a general theory of education, which studies the regularities of cognitive activity and answers the questions: "Why teach", "How to teach", "Where and in what form of organization". Didactics considers the general provisions and regularities inherent in teaching in all subjects.Документ International faculty students’ active self-work at physiology department as a factor of deep knowledge managing(Полтавський державний медичний університет, 2025) Vesnina, L. E.; Zaporozhets, T. M.; Tkachenko, O. V.; Sokolenko, V. M.; Sukhomlyn, Т. А.; Sukhomlyn, А. А.; Mishchenko, S. V.; Весніна, Людмила Едуардівна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Сухомлин, Тетяна Анатоліївна; Міщенко, Сергій ВіталійовичThe article is devoted to some peculiarities of International students’ self-work organization, its problems and role in gaining the deep knowledge to provide effective knowledge survival. The authors analyze some approaches and methods of International faculty students’ self-work improvement implemented in an educative process at Physiology department in part activity in Google-class, taking the applicants’ individual peculiarities into consideration, using vast intra- and inter-disciplinary integration with especial accent on the topic studied applied significance. The authors emphasize essentiality to combine self-work optimal organization with creating favorable conditions to provide this students’ activity artistic character. Стаття присвячена деяким особливостям органiзацiï самостiйноï роботи студентiв мiжнародного факультету, ïï проблемам та ролi у здобуттi поглиблених знань для забезпечення ефективноï витривалостi знань. Автори аналiзують деякi пiдходи та методи покращення самостiйноï роботи студентiв мiжнародного факультету в освiтньому процесi на кафедрi фiзiологiï, зокрема, активнiсть в Гугл-класi, прийняття до уваги iндивiдуальних особливостей пошукувачiв, використання значноï iнтра- та iнтердисциплiнарноï iнтеграцiï з особливим акцентом на прикладному значеннi теми, яка вивчається. Автори пiдкреслюють важливiсть комбiнувати оптимальну органiзацiю самостiйноï робот iз створенням благоприємних умов для забезпечення творчого характеру цiєï активностi cтудентiв.Документ Застосування інтерактивних технологій у викладанні української мови як іноземної початкового рівня(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаУ статті висвітлено деякі види технологічних інновацій, які використовують у навчанні іноземних здобувачів освіти української мови як іноземної початкового рівня. Авторки доводять, що інноваційні педагогічні технології вдосконалюють освітню систему; розглядають інноваційний процес, що складається з таких етапів: продукування ідей, їх практичний розвиток і використання їх на практиці. До інноваційної діяльності викладача належать креативність, відкритість до нових ідей і поглядів усіх учасників навчального процесу. Зроблено висновок про те, що застосування інтерактивних технологій у викладанні української мови як іноземної початкового рівня сприяє реалізації методів і засобів, які використовує викладач для поглиблення знань і мотивування іноземних здобувачів освіти до вивчення навчального предмета. The article examines some types of technological innovations used in teaching foreign students the Ukrainian language as a foreign language at the initial level. The authors convincingly prove that innovative pedagogical technologies improve the educational system. At the same time, they consider the innovative process, which consists of the following stages: the production of ideas, their practical development and their use in practice. The innovative activity of the teacher includes creativity, openness to new ideas and views of all participants in the educational process. It is concluded that the use of interactive technologies in the course of teaching the Ukrainian language as a foreign language at the initial level contributes to the implementation of methods and means used by the teacher to improve the knowledge and interest in studying the subject of foreign students.Документ Роль педагогічної культури та іміджу викладача в підготовці фахівців охорони здоров’я(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шаєнко, Златослава Олексіївна; Муравльова, Оксана Василівна; Пікуль, Катерина Вікторівна; Ільченко, Валентина Іванівна; Лігоненко, Олексій Вікторович; Рудь, Карина Олегівнаосвіти як ключових чинників ефективного навчального процесу. Педагогічна культура викладача сприяє формуванню взаємоповаги та довіри між здобувачами вищої освіти (ЗВО) і викладачами, створюючи підтримуюче середовище для навчання. Імідж викладача впливає на сприйняття студентами професіоналізму, етики та гуманності, формуючи правильне ставлення до медичної етики та пацієнтів. Акцент зроблено на необхідності постійного вдосконалення педагогічної майстерності викладачів через участь у наукових конференціях, стажуваннях, впровадження інноваційних технологій та інтерактивних методів навчання, таких як симуляційні центри й клінічні кейси. Особлива увага приділена психологічній підтримці студентів, врахуванню їхнього емоційного стану та розвитку емпатії. Стаття також аналізує виклики, з якими стикаються викладачі, зокрема емоційне навантаження, брак ресурсів і необхідність адаптації до сучасних викликів. Висока педагогічна майстерність викладачів є запорукою підготовки компетентних, етично відповідальних та всебічно розвинених медичних фахівців, готових до викликів сучасного світу. The article examines the importance of pedagogical culture and the image of educators in medical higher education institutions as key factors in an effective educational process. The pedagogical culture of educators fosters mutual respect and trust between higher education students and teachers, creating a supportive learning environment. The image of educators influences students' perceptions of professionalism, ethics, and humanity, shaping the correct attitude toward medical ethics and patient care. The focus is placed on the need for continuous improvement of pedagogical skills through participation in scientific conferences, internships, and the implementation of innovative technologies and interactive teaching methods, such as simulation centers and clinical case studies. Special attention is given to providing psychological support to students, considering their emotional state, and developing empathy. The article also analyzes the challenges educators face, including emotional workload, lack of resources, and the need to adapt to modern demands. High pedagogical proficiency is emphasized as the foundation for training competent, ethically responsible, and well-rounded medical professionals who are prepared to meet the challenges of the modern world.Документ Проблеми дидактики вищої медичної освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Попова, Ірина Борисівна; Ємченко, Яна Олександрівна; Васильєва, Катерина Володимирівна; Безега, Олена Вікторівна; Popova, I.; Yemchenko, Ya. O.; Vasylyeva, K.; Bezeha, O.Предметом дидактики є цілісний процес освіти, який реалізується в різних організаційних формах за допомогою навчальних планів, відповідних навчальних матеріалів, різних методів та засобів навчання в умовах, активізуючих навчальну та творчу діяльність здобувачів вищої освіти. Практика навчання у вищій школі зазнала останнім часом серйозних змін, пов'язаних з Болонським процесом, переходом на рівневу освіту, розвитком інформатизації освітнього процесу, які відбуваються в теорії навчання у вищій школі. Всі принципи дидактики вищої школи, повинні ґрунтуватися на специфіці навчання в закладі вищої освіти. Має бути власне дидактичне осмислення, наповнення навчальної діяльності результатами міждисциплінарних досліджень – новими дидактичними феноменами. The subject of didactics is a holistic educational process, which is implementedin various organizational forms using curricula, appropriate educational materials, various methods and means of learning inconditions that activate the educational and creative activities of higher education applicants. The practice of higher education has recently under gone serious changes associated with the Bologna process, the transition to level education, the development of informatization of the educational process, which are taking place in the theory of higher education. All principles of higher education didactics should be based on the specifics of education in a higher education institution. It is necessary to have own didactic understanding, filling educational activities with the results of interdisciplinary research – new didactic phenomena.Документ Особливості застосування тестового контролю знань студентів на кафедрі хірургії у вищих медичних навчальних закладах(Полтавський державний медичний університет, 2025) Городова-Андрєєва, Тамара Валер'янівна; Кравців, Микола Ігорович; Дудченко, Максим Олександрович ; Ляховський, Віталій Іванович; Іванова, Галина Олегівна; Краснов, Олег Георгійович; Нємченко, Іван Іванович; Корнійчук, Вадим ЙосиповичУ статті висвітлено суть та основне значення тестового контролю знань студентів для навчальновиховного процесу, оцінено перспективи застосування тестових технологій у новій освітній моделі майбутнього лікаря. Метою даної роботи є оцінювання рівня організації тестового контролю студентів на кафедрі хірургії № 1 Полтавського державного медичного університету. Виділено основні види тестів залежно від етапу навчального процесу, на якому проведено впровадження, та сформульовано основні вимоги для створення тестових завдань. Тестовий контроль знань студентів з хірургії, як частина інноваційних навчальних технологій, підвищує об’єктивність оцінювання, сприяє активізації пізнавальної діяльності, удосконалює у студентів навички самостійної роботи, що сприяє формуванню сучасного спеціаліста із вмінням логічно мислити. The article highlights the essence and main significance of test control of students' knowledge for the educational process, assesses the prospects for the application of test technologies in the new educational model of the future doctor. The purpose of this work is to assess the level of organization of test control of students at the Department of Surgery No. 1 of Poltava State Medical University. The main types of tests are distinguished depending on the stage of the educational process at which the implementation was carried out, and the main requirements for creating test tasks are formulated. Test control of students' knowledge in surgery, as part of innovative educational technologies, increases the objectivity of assessment, contributes to the activation of cognitive activity, improves students' skills of independent work, which contributes to the formation of a modern specialist with the ability to think logically. Conclusions. 1. Effective organization of test control in clinical immunology and allergology includes various types of pedagogical testing of knowledge and skills - input (at the beginning of training), current (during the training period), final (after completing the module). 2. For a comprehensive assessment of the quality of students' learning outcomes, test control must be combined with the use of traditional assessment methods. 3. The use of modern technical equipment and advanced forms of software contributes to the optimization of the educational process and the improvement of education quality management processes.Документ Освіта дорослих як інструмент професійного й особистісного розвитку(Полтавський державний медичний університет, 2025) Бєляєва, Олена Миколаївна; Жамардій, Валерій Олександрович; Білаш, Сергій Михайлович; Лисанець, Юлія Валеріївна; Синиця, Валентина Григорівна; Філатова, Валентина Луківна; Шилкіна, Людмила Миколаївна; Мартинюк, Дарина Ігорівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Bieliaieva, O. M.; Zhamardii, V. O.; Bilash, S. M.; Lysanets, Yu. V.; Filatova, V. L.; Shylkina, L. M.; Martyniuk, D. I.; Slipchenko, L. B.; Vardanian, A. O.Розглянуто важливість освіти дорослих як ключового елемента професійного й особистісного розвитку в умовах сьогодення. Закцентовано увагу, що впродовж останніх десятиліть концепція освіти дорослих істотно розширилася, охоплюючи як професійні, а й особистісні аспекти навчання. Структуровано ключові компетентності, сформульовані в Рекомендації Ради Європи для навчання впродовж життя. У висновках зазначається, що основні вектори освіти дорослих в контексті навчання впродовж життя і навчання шириною в життя передбачають розвиток і вдосконалення навичок, пов’язаних з (зі): 1) розумінням, пошуком і представленням інформації (знань/досвіду) в усній або писемній формі; уміннями комунікувати, демонструвати перцепцію та забезпечувати інтеракцію; здатністю працювати в команді, мотивувати інших; 2) мультилінгвальними навичками, що передбачають володіння і постійне використання хоча б однієї іноземної мови, усвідомлення і прийняття культурної розмаїтості, інтерес до чужих мов і культур; 3) STEM-навичками, які дають змогу використовувати наукові підходи й досягнення в професійній діяльності, забезпечують критичне й рефлексивне мислення (оцінювання/контроль), перспективну і когнітивну гнучкість; 4) цифровими навичками, які уможливлюють різні види навчання в цифровому суспільстві, пошук інформації, дотримання кібергігієни та інформаційної гігієни, комунікацію шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій; 5) особистісними й соціальними навичками, пов’язаними з навчанням, що виявляються в мотивації, бажанні вчитися, робити внесок у життя суспільства, здатності обирати доцільні й ефективні стратегії навчання, займатися самоосвітою, підтриманням саморегуляції, самоконтролю, самоефективності, установкою на зростання, відкритістю мислення щодо нового досвіду, нових ідей, інших людей; 6) громадянською компетентністю, що гарантує здатність активно й відповідально реалізовувати свої права й обовʼязки, довіру до державних інституцій; 7) підприємницькою компетентністю, що співвіднесена з проактивністю (ініціативністю, наполегливістю, здатністю до розвʼязання проблем), дає змогу вільно й ефективно діяти в межах своєї компетенції, ефективно виконувати поставлені завдання або користуватися делегованими повноваженнями, уміння працювати в команді, усвідомлювати ризики; 8) компетентністю у сфері культурної свідомості та самовираження, що зумовлює повагу до людської гідності, справедливості, прийняття культурних загальнолюдських, національних, регіональних, професійних цінностей, а також забезпечує толерантність і повагу до різних культурних проявів незалежно від расової, гендерної, соціальної приналежності, розвиває навички, повʼязані з мистецтвом, музикою, фізичною культурою. The significance of adult education as a vital component of both professional and personal development in today's world has been thoroughly explored. It is highlighted that in recent decades, the scope of adult education has expanded considerably, now encompassing not only professional growth but also personal learning. The key compe tencies outlined in the Council of Europe's Recommendations for lifelong learning have been systematically organ ized. The conclusions emphasize that the main focus of adult education, in the context of lifelong and life-wide learn ing, involves the development and enhancement of skills related to: 1) the ability to understand, search for, and pre sent information (knowledge/experience) both orally and in writing; communication skills, demonstrating perception, and ensuring effective interaction; teamwork, and the capacity to motivate others; 2) multilingual skills, which include proficiency in and continuous use of at least one foreign language, as well as an appreciation of cultural diversity and an interest in foreign languages and cultures; 3) STEM skills, which allow for the application of scientific methods and advancements in professional activities, fostering critical and reflective thinking (evaluation/control), and encouraging cognitive flexibility; 4) digital skills, facilitating various forms of learning in a digital society, information retrieval, main taining cyber hygiene and information security, and effective communication through information and communication technologies; 5) personal and social skills related to learning, expressed through motivation, the desire to grow, contributing to society, selecting effective learning strategies, engaging in self-education, maintaining self-regulation, selfcontrol, self-efficacy, fostering a growth mindset, and embracing new experiences, ideas, and people; 6) civic competence, which ensures the capacity to actively and responsibly exercise one's rights and duties, while also fostering trust in public institutions; 7) entrepreneurial competence, linked to proactivity (initiative, perseverance, problem solving abilities), enabling effective action within one's scope of competence, executing tasks efficiently, working well in teams, and managing risks; 8) cultural awareness and self-expression, which fosters respect for human dignity and justice, embraces universal, national, regional, and professional cultural values, and promotes tolerance and respect for diverse cultural expressions regardless of race, gender, or social background, while developing skills related to art, music, and physical education.Документ Життєстійкість і стресостійкість здобувачів освіти ПДМУ в умовах воєнного стану в Україні(Полтавський державний медичний університет, 2025) Климач, Тетяна Миколаївна; Дашевська, Таміла Віталіївна; Похилько, Валерій ІвановичУ статті розкриті аспекти життєстійкості та стресостійкості в умовах воєнного стану здобувачів освіти Полтавського державного медичного університету (ПДМУ). В представленій роботі оцінено рівень стресостійкості, життєстійкості та емоційної обізнаності у студентів-медиків ПДМУ. Проаналізовані предиктори стресостійкості, компоненти життєстійкості та вплив емоційного інтелекту на формування особистості. The article explores aspects of resilience and stress resistance among students of Poltava State Medical University (PSMU) under martial law conditions. The presented work assesses the level of stress resistance, vitality and emotional awareness among medical students of PSMU. Predictors of stress resistance, components of resilience and the influence of emotional intelligence on personality formation were analyzed.Документ Особливості дистанційної освіти у ЗВО(Полтавський державний медичний університет, 2025) Герасименко, Лариса Олександрівна; Ісаков, Рустам Ісроїлович; Кидонь, Павло Володимирович; Борисенко, Володимир Васильович; Кидонь, Павло ВолодимировичОстанні 5 років значно змінили та модернізували підходи до викладання занять у закладах вищої освіти (ЗВО) України. Негативні тенденції сприяли та вимагали від професорсько-викладацького складу ЗВО впровадження дистанційних форм навчання. При наданні освітніх послуг у дистанційній формі можна виокремити її позитивні якості для викладача та здобувача: гнучкість, модульність, паралельність, далекодія, асинхронність, масовість, рентабельність. Однак, дистанційне навчання не змінює канонічну дидактичну (педагогічну) систему. Дистанційне навчання – це не тільки специфічна форма здобуття освіти, а й особлива технологія. В сучасному світі технології дистанційного навчання спрямовані на реалізацію навчально-виховного процесу незалежно від конкретної навчальної дисципліни. У разі дистанційного навчання перелік форм навчальної діяльності здобувачів освіти істотно зростає та розширюється. Наслідком застосування нових організаційних (технологічних) форм навчання стають принципові зміни в способах оволодіння знаннями, у змісті взаємодій здобувача та викладача. Переваги дистанційної форми навчання у ЗВО можливо лише за умов, які висуваються до особистісних якостей здобувача: наполегливість, цілеспрямованість, працьовитість, сумлінність, старанність. The last 5 years have significantly changed and modernized approaches to teaching classes in higher education institutions (HEIs) of Ukraine. Negative trends have contributed to and required the HEI teaching staff to introduce distance learning forms. When providing educational services in a distance form, its positive qualities for the teacher and the student can be distinguished: flexibility, modularity, parallelism, long-distance, asynchrony, mass, profitability. However, distance learning does not change the canonical didactic (pedagogical) system. Distance learning is not only a specific form of obtaining education, but also a special technology. In the modern world, distance learning technologies are aimed at implementing the educational process regardless of the specific academic discipline. In the case of distance learning, the list of forms of educational activity of students is significantly growing and expanding. The application of new organizational (technological) forms of learning results in fundamental changes in the methods of acquiring knowledge, in the content of interactions between the student and the teacher. The advantages of distance learning in higher education are possible only under conditions that are put forward for the personal qualities of the student: perseverance, purposefulness, hard work, conscientiousness, diligence.Документ Розгляд впливу психолінгвістичних аспектів на комунікативну компетентність суб’єктів медичної освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Гуржій, Олена Вікторівна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Приходченко, Світлана Валеріївна; Дубина, Віталій Олексійович; Тимошенко, Юлія ВолодимирівнаСучасна освіта наповнюється кожен день новими концептуальними сенсами, які вимагають одномоментного їх вивчення та формування необхідних теоретико-методологічних баз для впровадження в діючу систему підготовки сучасного лікаря. Відповідно до існуючого компетентнісного підходу сучасної української освіти, автори провели аналіз публікацій, де розглядався вплив психолінгвістичних складових на оформлення комунікації між суб'єктами освітнього процесу та формування непатерналістської моделі взаємодії у діаді "лікар-пацієнт". Modern education is filled every day with new conceptual meanings that require simultaneous study of them and the formation of the necessary theoretical and methodological bases for implementation in the current system of training a modern doctor. In accordance with the existing competence approach of modern Ukrainian education, the authors conducted an analysis of publications that considered the influence of psycholinguistic components on the design of communication between subjects of the educational process and their weight on the formation of a non-paternalistic model of interaction in the "doctor-patient" dyad.Документ Порівняльний аналіз стану медіаграмотності здобувачів вищої медичної освіти – початківців та випускників(Полтавський державний медичний університет, 2025) Іваницька, Тетяна Анатоліївна; Петров, Євген Євгенович; Бурлак, Ю. Г.; Казаков, Юрій Михайлович; Трибрат, Тетяна АнатоліївнаЩо таке фейкові новини? А що таке правда? Чи вся недостовірна інформація є дезінформацією? Чи має значення хто і з якою метою пропонує вам неперевірені дані? Що допоможе з усім цим розібратись? Ви будете здивовані. Дві ключові складові: критичне мислення та медіаграмотність.Остання допоможе отримувати доступ, аналізувати й оцінювати точність і надійність інформації в різних середовищах, що надзвичайно важливо для людини, щоб приймати обґрунтовані рішення. У статті наведені типи дезінформації та проаналізовані когнітивні фактори, які спонукають людей вірити в неї, наприклад, «інтуїтивне мислення» та «ефект ілюзорної істини». З метою встановлення рівня оволодіння навичками медіаграмотності було проведене опитування 242 здобувачів вищої медичної освіти ІІ та VІ курсу. Порівняльним аналізом встановлено, що переважна більшість опитаних вважають себе медіаграмотними, хоча вміння виявляти критичне ставлення до джерел інформації в ході самостійної діяльності є недостатньо сформованим, особливо у студентів випускного курсу. Ймовірно, зміни освітніх компонент шкільних та університетських програм, запроваджені в останні роки відіграли в цьому певну роль. Удосконалення знань в сфері медіаграмотності здобувачів вищої медичної освіти вимагає відповідних зусиль з боку викладачів на всіх рівнях освіти, зокрема і при вивченні клінічних дисциплін. What is fake news? And what is truth? Does it matter who and for what purpose offers you unverified data? Who will help you figure it out? There are two key components: critical thinking and media literacy. Media literacy will help you access, analyze and evaluate the accuracy and reliability of information from various sources, which is extremely important for a person to make informed decisions. The article presents the types of “information disorders” and analyzes the cognitive factors that lead people to believe it, such as "intuitive thinking" and the "illusionary truth effect." A survey of 242 second- and sixth-year medical students was conducted to determine the level of mastery of media literacy skills.Comparative analysis has established that the vast majority of respondents consider themselves media literate, although the ability to demonstrate a critical attitude to sources of information in the course of independent activity is insufficiently developed, especially among graduating students. Probably, changes in the educational components of school and university programs introduced in recent years have played a certain role in this. Improving knowledge in the field of media literacy of applicants for higher medical education requires appropriate efforts from teachers at all levels of education, including when studying clinical disciplines.Документ Міжнародне стажування викладачів – вагомий чинник удосконалення системи медичної освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Іваницька, Олена Сергіївна; Гончаренко, Наталія Іванівна; Іваницький, Ігор Олексійович; Буханченко, Ольга ПетрівнаУ сучасних умовах бурхливого науково-технічного, інформаційного розвитку безперервність навчання та постійне особистісне зростання стають нагальною вимогою часу. Особливо актуальною вона є для викладачів вищої школи, зокрема медичної. Система безперервного професійного розвитку викладачів вищих медичних закладів є складною, багатовекторною сферою, покликаною забезпечити запити та потреби сучасного суспільства у фаховому вдосконаленні, формуванні нової філософії освіти, інноваційного мислення, здатності до створення нового освітнього середовища та реалізації освітніх реформ. Зближення й всебічна інтеграція країн і народів створюють умови для розширення зв’язків вітчизняних університетів із зарубіжними освітніми закладами. Це, в свою чергу, дозволяє використовувати з метою забезпечення постійного професійного розвитку викладачів міжнародні стажування, які є однією з найбільш перспективних форм неформальної післядипломної освіти. Під час таких стажувань науково-педагогічні працівники медичних вузів отримують можливість не тільки оволодіти унікальними методиками діагностики та лікування, але й набути новий досвід викладацької діяльності, обмінятися корисною інформацією із зарубіжними колегами щодо актуальних проблем наукових досліджень, організувати спільні навчальні та науково-дослідні проєкти. Особливістю післядипломного підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу медичних вузів є та обставина, що більшість викладачів, маючи фундаментальну підготовку в своїй галузі знань, неповною мірою оволоділи навичками педагогічної діяльності. Тому безперервний професійний розвиток повинен спрямовуватись на вивчення міжнародного досвіду саме викладання медичних дисциплін. In modern conditions of rapid scientific, technological, and information development, continuity of education and constant personal growth are becoming an urgent requirement of the time. It is especially relevant for teachers of higher education, in particular medical education. The system of continuous professional development of educators of higher medical institutions is a complex, multi-vector sphere designed to meet the demands and needs of modern society in professional improvement, the formation of a new philosophy of education, innovative thinking, the ability to create a new educational environment and the implementation of educational reforms. The rapprochement and comprehensive integration of countries and peoples create conditions for expanding ties between domestic universities and foreign educational institutions. This, in turn, allows the use of international internships, which are one of the most promising forms of informal postgraduate education, to ensure the continuous professional development of teachers. During such internships, scientific and pedagogical workers of medical universities get the opportunity not only to master unique diagnostic and treatment methods, but also to gain new teaching experience, exchange useful information with foreign colleagues on current problems of scientific research, and organize joint educational and research projects. A feature of postgraduate advanced training of the teaching staff of medical universities is the fact that most teachers, having fundamental training in their field of knowledge, have not fully mastered the skills of pedagogical activity. Therefore, continuous professional development should be aimed at studying international experience in teaching medical disciplines.Документ Семантичний спосіб словотворення як джерело поповнення англійської медичної термінолексики(Полтавський державний медичний університет, 2025) Гриценко, Євген Миколайович; Пилипюк, Євген ВікторовичВ статті розглядається семантичний спосіб словотворення як джерело поповнення англійської медичної термінолексики. Виділені групи мотивуючих ознак, що лежать в основі метонімічного перенесення при утворенні англійських асоціативних медичних термінів. Наведені приклади медичних термінів утворених шляхом розширення та звуження лексичного значення слів. The article considers the semantic method of word formation as a source of replenishment of the English medical terminology. The groups of motivating features underlying the metonymic transfer in the formation of English associative medical terms are highlighted. Examples of medical terms formed by expanding and contracting the lexical meaning of words are presented.Документ Поняття «судження» у лінгвістиці: філософський аспект(Полтавський державний медичний університет, 2025) Зінченко, Наталія Олександрівна; Перун, Світлана Василівна; Дашевська, Таміла ВіталіївнаРобота присвячена ретроспективному аналізу поняття «судження» в контексті філософії та лінгвістики, дослідженню проблем розуміння та аргументації судження як інструменту мислення через філософсько-мовознавчу призму. The work is devoted to the retrospective analysis of the concept of "judgment" in the context of philosophy and linguistics, to the study of the problems of understanding and reasoning of judgment as a tool of thinking through a philosophical-linguistic prism.Документ Міжкультурна комунікація у лікуванні пацієнтів з травмами опорно-рухового апарату(Полтавський державний медичний університет, 2025) Кононенко, Сергій Володимирович; Пелипенко, Олександр Васильович; Павленко, Світлана Миколаївна; Півень, Юрій Миколайович; Ковальов, Олександр Сергійович; Чіп, Євгеній ЕдуардовичМіжкультурна комунікація є важливою складовою успішного надання медичних послуг у сучасному глобалізованому світі. Ефективна міжкультурна комунікація передбачає здатність медичних працівників враховувати мовні бар’єри, релігійні переконання, соціальні звички та інші аспекти, які можуть впливати на сприйняття лікування. Метою даного дослідження є аналіз впливу міжкультурної комунікації на ефективність реабілітації пацієнтів з травмами опорно-рухового апарату. Дослідження складається з двох взаємодоповнюваних частин. Проспективна частина дослідження включала 23 медичних працівники та 12 пацієнтів. Ретроспективна частина складалася сформована з 150 пацієнтів із травмами опорно-рухового апарату, які представляли різні культурні групи, а також 50 медичних працівників, що забезпечували реабілітаційні послуги. Основними методами збору даних були анкетування, напівструктуровані інтерв’ю та спостереження. Для аналізу отриманих даних використовувалися як кількісні, так і якісні методи. Близько 85% опитаних пацієнтів відзначили, що врахування їхніх культурних особливостей сприяло більшому комфорту під час реабілітації, а також зменшенню стресу, пов’язаного з лікувальними процедурами. Статистичний аналіз виявив, що задоволеність пацієнтів реабілітаційними послугами значно зростає, якщо медичний персонал приділяє увагу їхнім культурним потребам. 81% опитаних пацієнтів відзначили, що доступність інформації їхньою рідною мовою значно полегшила розуміння процесу реабілітації. Результати проведеного дослідження підкреслюють важливість міжкультурної комунікації як ключового чинника у забезпеченні ефективної реабілітації пацієнтів із травмами опорно-рухового апарату. Intercultural communication is a crucial component of effective healthcare delivery in today's globalized world. Effective intercultural communication requires healthcare professionals to consider language barriers, religious beliefs, social customs and other factors that may influence patients’ perceptions of treatment. The aim of this study is to analyze the impact of intercultural communication on the effectiveness of rehabilitation for patients with musculoskeletal injuries. The study consists of two complementary parts. The prospective part involved 23 healthcare professionals and 12 patients, while the retrospective part included 150 patients with musculoskeletal injuries from different cultural backgrounds and 50 healthcare professionals providing rehabilitation services. The primary data collection methods included surveys, semi-structured interviews, and observations. Both quantitative and qualitative methods were used for data analysis. Approximately 85% of surveyed patients reported that consideration of their cultural characteristics contributed to greater comfort during rehabilitation and reduced stress related to medical procedures. Statistical analysis revealed that patient satisfaction with rehabilitation services significantly increased when medical staff paid attention to their cultural needs. Furthermore, 81% of respondents noted that the availability of information in their native language greatly facilitated their understanding of the rehabilitation process. The results of this study highlight the importance of intercultural communication as a key factor in ensuring effective rehabilitation for patients with musculoskeletal injuries.Документ Філософсько-етичні моделі лікувально-діагностичного процесу(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ісаков, Рустам Ісроїлович; Герасименко, Лариса ОлександрівнаСтаття присвячена історичним, філософським та сучасним поглядам на аспекти лікувально-діагностичного процесу. Робота ретельно висвітлює чотири співіснуючі етичні моделі: модель Гіппократа, модель Парацельса, деонтологічну та біоетичну моделі, а також системно розглянуто та подано історичні етапи та сучасний стан лікувально-діагностичного процесу. The article is devoted to historical, philosophical and modern views on aspects of the medical diagnostic process. The work thoroughly covers the four coexisting ethical models: the Hippocratic model, the Paracelsus model, the deontological and bioethical models, and also systematically considers and presents the historical stages and the current state of the medical diagnostic process.